Stöd Ukraina

Roberts blogg

Fredag 30 Mars 2007

Turista i Sverige

Hela vintern har jag gått omkring och tänkt på hur skönt det skulle vara att komma bort. Bort från regnet, slasket och blåsten. Hur skönt det skulle vara att åka till sol, värme och andra kulturer.
Men vips så kommer våren till Sverige och allt lever upp. Solen värmer och människor tinar upp från dvalan de befunnit sig i, uteserveringar byggs, dofter av nybakat sprids för vinden och musik hörs längs gatorna. Det kanske inte är så dumt här ändå?

När jag pratar med många av mina vänner så inser jag att de flesta har rest mycket mer än vad jag har. Många som också varit studenter och haft det lika knapert som jag. Efter ett tag har jag insett att det beror på det geografiska läget. Medan jag som norrlänning betalar flera tusen för att flyga hem över jul och en vecka sommaren så åker många ner till Medelhavet för några hundralappar istället. Snacka om orättvist. I alla fall var det det jag tyckte en gång i tiden...

Nu kan jag inse fördelarna. Visst, det är helt sjukt att det ska kosta skjortan att resa inom sitt eget land men jag har åtminstone sett mitt eget land. Jag minns alla de oändliga bilsemestrarna genom riket som liten och jag minns tåg- och bussresorna genom norrlands inland som ung och fotbollsspelande. Jag minns alla midsommrar i Dalarna, jag minns sol och bad på Öland och Gotland, Vattenfestivalen i Stockholm, skidåkningen i Riksgränsen, Gothia Cup i Göteborg, släkten i Malmö och torget i Karlstad och Höga Kusten och.... listan kan göras lång. Jag har ta mig f#! sett varenda liten vrå av Sveriges land och det är det inte många som har. Jag känner folk från varenda liten del av vårt avlånga rike och har alltid någon att hälsa på. Inte illa för en liten Pitebo.

När jag tänker på allt detta så inser jag att vi bor i en guldgruva. Allt från skogarna och myggen i norr till det platta landskapet och fasanerna i söder. Då spelar det ingen roll att jag inte sett allt man "måste" se utomlands. Det finns tid för det också, tills vidare känner jag i alla fall mitt eget land.
Sverige är oslagbart vackert! Passa på att se mer av det!
Dela med andra:    

Kommentarer
Elvis_ säger:
Hej!
Jag har inte sett mycket av Sverige,men jag har varit till Stockholm Trollhättan,Lilla Edet å Göteborg...+några småställen här om kring där jag bor.
Postat 2007-04-05 19:38  Anmäl
Mape säger:
Ja de har du banne mej rätt i och kan vara mycket stolt över.
Inte många som kan skryta med den listan,man fick sej en tankeställare faktiskt,och du har ju framtiden framför dej,och det är orättvisst att det ska vara så dyrt att resa i sitt eget land. Ska till Linköping på måndag (första gång) ifrån Gbgs skärgård. Intresant!! Ha det gött Mape
Postat 2007-03-30 18:56  Anmäl
Annalee säger:
Så sant så sant, man ska nog vara tacksam för alla husvagnssemestrar man blev ivägsläpad på som liten :) /anneli
Postat 2007-03-30 16:05  Anmäl
Lotz säger:
Hej Robert! Du har så rätt! Jag är uppväxt i södra Sverige och fram tills för ett par år sen hade jag inte varit norr om Sundsvall! Nu har jag varit i Abisko och Björkliden också, men där emellan är det MÅNGA vita fläckar på kartan fortfarande! Jag får ta och ändra på det! Ha det gott! /Lotta
Postat 2007-03-30 13:28  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Ungern 1998
14 år sedan
Hemma!
15 år sedan
Snöfall
15 år sedan
Drömmarnas kväll
15 år sedan
Norrlandssemester över
15 år sedan