Stöd Ukraina

Roberts blogg

Onsdag 24 December 2008 - Piteå

Hemma!

Snön ligger vit på taken, endast tomten är vaken. Så otroligt skönt det är att komma hem! Ronny Eriksson sjunger om att ”det är hit man kommer när man kommer hem” om just Piteå och jag kunde inte sammanfatta det bättre ens om jag inte var den lokalpatriot jag innerst inne är.
Redan från flygplansfönstret kunde jag se det soliga, gröna Sverige förbytas mot mörker och vita marker. När vi sedan skulle landa i Luleå och naturen därmed blev mer och mer bekant så kom det nog allt en liten tår i ögonvrån också.

Tre krasande steg på snö senare var jag inne på gågatan i Piteå och nu kan julen börja. Direkt inkastad i högtiden inser jag nu att det trots allt är jul. Inget går upp mot gammalt hederligt vitt firande! Så är det bara!!

Jag vet att jag tjatar om Norrland fast jag själv valt att inte bo kvar men på något sätt är det också det underbart korta som gör att jag blir så förtjust i att komma hem. Orsakerna till flytten var många men absolut inte det härliga klimatet eller naturen. För säga vad man vill om södra Sverige. Årstider finns där inte!

Nu väntar några dagars vila men också lite tankeverkstad. Minnen är många och man blir ständigt påmind om livet här. Ett liv jag gillar att tänka tillbaka på och bolla för- och nackdelar i huvudet. Ibland är det bara så jobbigt att gå på stan och ”tvingas” hälsa på alla man känner och inte känner bara för att man vet vilka de är. Ibland älskar jag precis samma sak. Och så vidare..

Förresten, är det någon som har en skoter och vill dela med sig. Säg bara till!

GOD JUL!
Dela med andra:    

Kommentarer
Familyb säger:
Hej där.... log stort åt reklamen som gick på TV nu när jag var "hem"....det är hit man kommer när man kommer hem.... så sant så! Skoter?? att jag inte läste det här tidigare...haha...tillbringade hela måndagen på en skotersadel.... =) men då hade väl du redan åkte hem? Kram M
Postat 2009-01-05 10:24  Anmäl
Mjorumm säger:
Tack för dina ord,kommer inte så långt Norrifrån men dina ord kunde vara mina Saknar årstiderna hemmavid GOD JUL
Postat 2008-12-24 13:34  Anmäl
Gullsing säger:
Hej Robert

Det var trevligt att få läsa om din hembygds vita vinter. Vi har nästan aldrig en vit vinter i Helsingborg, så man får nöja sej med andras berättelser och bilder med den vita snön

God Jul till dej också.

Gilla
Postat 2008-12-24 13:07  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Ungern 1998
14 år sedan
Hemma!
15 år sedan
Snöfall
15 år sedan
Drömmarnas kväll
15 år sedan
Norrlandssemester över
15 år sedan