Stöd Ukraina

Roberts blogg

Lördag 22 November 2008 - Göteborg

Snöfall

Häromdagen snöade det och i helgen sägs det komma mer snö. Jag fullkomligt älskar årets första snöflingor och kyla. Det hela tar mig tillbaka till min snörika barndom och den lite torrare, ljusgivande, kylan gör mig helt klart piggare och gladare.
Ni som såg mig på min promenad genom Majorna i torsdags såg en lycklig man med ett leende på läpparna. En man som med en tår i ögonvrån (nästan) välkomnade vintern!

Nu blir det sällan så att snön stannar kvar här på Sveriges baksida. Istället får vi vatten och fukt. Rejält av det! Och jag har aldrig varit ett fan av långa vintrar. Men lika fullt är den första känslan oslagbar.

Jag kommer ihåg då vi som barn lekte på snömassorna. Vi hade herre på täppan, byggde kojor, hoppade från hustak, snöbollskriga, spelade hockey, åkte skidor (hellre än bra) och drömde om att köra skoter. Den tiden får vi aldrig igen pojkar!

Filosofisk som jag är så brukade jag ligga still på vårt snöfyllda hustak som man ibland kunde kliva rakt upp på för att snövallen utanför var så hög. Där tog jag emot de dalande snöflingorna i mitt ansikte medan de fortsatte falla från ingenstans i all evighet från de vidöppna och magiska stjärnhimlen. En otroligt vacker syn som får en att tänka efter både en och två gånger.

Tror bestämt jag har haft världens bästa uppväxt! Mitt i den finaste natur jag tagit för givet i alla dessa år men som jag nu inser inte går att få tag på längre... Var rädd om de minnena ni har!
Dela med andra:    

Kommentarer
Familyb säger:
Fy R! jag blir riktigt rörd! Vet ingen som kan beskriva min egen uppväxt bättre än du och du känner mig ju inte enns!! såå konstigt! Kram från mig för ännu en vacker text!
Postat 2008-12-05 10:14  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Ungern 1998
14 år sedan
Hemma!
15 år sedan
Snöfall
15 år sedan
Drömmarnas kväll
15 år sedan
Norrlandssemester över
15 år sedan