Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Måndag 21 Maj 2012 - Barcelona

Trevliga dagar i Barca

Kataloniens huvudstad Barcelona har länge varit ett resmål som jag velat besöka. Nu blev det i sällskap med mina kompisar i seniorföreninges styrelse som vi for i slutet av maj.

Det blev tidig start hemifrån. Planet gick 06.50. Vi flög Norwegian i ett nästan alldeles nytt plan. Landade i ett något oväntat kyligt Barca på förmiddagen.
I väntan på att få checka in åt vi lunch på en uteservering i närheten av vårt hotell. Hotellet var mycket centralt beläget i närheten av La Rambla och Plaza Catalonya.

Första eftermiddagen ägnades åt lättsam promenad i den gamla delen av Barcelona. Naturligtvis gick vi utmed Ramblan och tittade på kommersen och de mänskliga statyerna som det är gott om här.
Vi gjorde också vissa förberedelser för följande dags aktiviteter.
På kvällen blev det Tapas-restaurang. Gott, med många skiftande rätter som vi delade broderligt och systerligt på.

Dagen därpå åkte vi rundtursbuss av typ Hop-on-Hop-off. Först den ”oranga turen”. Då var det ganska kyligt och blåsigt att sitta på övre planet utan tak. Vi såg både området kring Olympiastadion och många av de vackra husen ner i stan. Vi passerade till mångas glädje även Camp Nou, FC Barcelonas hemmaplan.

Det var något av trafikkaos i stan på grund av ett stort demonstrationståg som drog fram. Lärarna strejkade och drog fram med plakat och slagord genom stadens centrala delar hela dagen.

Efter en bra lunch i närheten av Plaza Catalonya tog vi så nästa rundtursbuss, den ”gröna turen” och for bland annat utmed stranden och de olika ”playorna” för att sedan stiga av vid Gaudis berömda kyrka Sagrada Familia. Ett otroligt byggnadsverk som knappt går att beskriva. Det måste ses. Kyrkobygget har nu pågått i över 100 år och beräknas vara färdigt 2026 till 100-årsdagen av Gaudis död.
Denna kväll blev det en fantastisk middag på restaurangen Attic. Jag tror inte jag ätit så mört kött någonsin tidigare.

Sista hela dagen i Barcelona tog vi linbanan från hamnen upp till området Montjuïc. Medan vi betraktade den hänförande utsikten över Barcelona drack vi en kall öl. Vädret var denna morgon fantastiskt. Klarblå himmel solsken och över 20 grader.
Några besökte sedan Miró-museet medan vi andra väntade utanför i skuggan.
Sedan delade vi upp oss och de fotbollsintresserade for till Barcas hemmaplan Camp Nou för att se på museet och köpa dyra souvernirer medan vi övriga for tillbaka ner i stan för lunch och därefter promenader på egen hand.
Sista kvällen i Barcelona avnjöt vi ännu en mycket bra måltid på en mycket trevlig restaurang i närheten av La Rambla.

På förmiddagen på resans fjärde dag var det dags att checka ut från hotellet och ta bussen ut till flygplatsen igen. På flygplatsen var det ett förskräckligt liv. Städpersonalen strejkade och gick runt i demonstrationståg i incheckningshallen och blåste i visselpipor och kastade sönderrivna tidningar omkring sig.

Vi lämnade dock Barcelona utan förseningar och till denna fantasiska stad vill jag åka igen. Här finns mycket mer att se och uppleva.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet