Stöd Ukraina

Lengans blogg

Torsdag 17 Juni 2010 - Liverpool

Trevlig helg i Liverpool 2010

Ännu en trevlig vårhelg i Liverpool kan summeras. Medresenärer denna gång var vännerna Cissi, Ronny och Antonio. Målet med resan var att se säsongens sista hemmamatch för Liverpool men när det även dök upp en semifinal i Europa League på torsdagen så ändrade vi våra resplaner och tog en lite längre weekend.
Det blev som vanligt en väldigt rolig helg och vi träffade precis som vanligt nya roliga vänner. Liverpool brukar fyllas med fotbollfans från Skandinavien under matchhelgerna så det blir många intressanta diskussioner på barerna under småtimmarna. Vi hamnade även på en kricketklubbs 150-årsjubileum....
Dagbok:
Jag och kompisen Cissi flög från Skavsta till London. På flyget träffade vi en kille som hejade på Fulham. Han hängde över oss och berättade en massa fotbollshistorier. När han tittade ut genom fönstret sa han resans första härliga citat: -Kan det var Holland? Eller Belgien kanske? Det måste ju vara Europa i alla fall!
Ja förmodligen var det väl Europa eftersom vi flög Skavsta-London hahahaha
Vi hade en väldigt lång dag. Från Stansted åkte vi buss till Heathrow, flyg till Manchester, tåg till Liverpool och sedan snabb incheckning på hotellet. Cissi var lite låg just då pga energistatus noll, men när vi slängde oss i taxin till Anfield Road och lyckades komma på plats 17 minuter innan avspark så var humöret på oss båda i topp igen :) Jag har hunnit sett många fotbollsmatcher, både i ligor och mästerskap, men jag tror aldrig att jag upplevt en sådan magisk stämning som under Liverpool-Atlético Madrid. Liverpools kampsång You´ll never walk alone spelas före varje match och denna gång fortsatte hela publiken att sjunga i flera minuter efter att musiken slutat. Jag rös över hela kroppen och Cissi som var på Anfield för första gången njöt också i fulla drag. Vi hade kanonplatser på arenans berömda kortsida, The Kop. Liverpool inledde med ett otroligt tryck mot Spanjorernas mål och Anfield kokade. Fansen skrek som galna och när Liverpool forcerade in 1-0 exploderade arenan av jubel. Jag älskar stämningen på idrottsevenemang och detta var första klassens ståpäls! Liverpool behövde vinna med 2 mål för att gå till final men efter 90 minuters fantastisk semifinal så slutade matchen 1-0 vilket innebar förlängning. Jag hade skrikit sönder rösten totalt men det var bara att kämpa vidare. Vilken upplevelse vi fick vara med om. Och i förlängningen lyckades Liverpool göra 2-0 !!! Det går inte att beskriva stämningen på plats!!! Men med ca 5 minuter kvar så gjorde Forlan mål för Atlético och Spanjorerna gick vidare till final. Vi var helt slut men stod ändå kvar länge efter slutsignalen och applåderade båda lagen för en makalös show. Det gjorde även dom flesta andra åskådarna och Madrid hyllades ordentligt. Sportsligt !!
Efter matchen gick vi till The Cavern tillsammans med Henrik Hulting som fixade våra biljetter. Där hamnade vi mitt bland firande Spanjorer och vi hade jättekul tillsammans, inga sura miner alls. En av Atléticos supportrar kom fram till mig och sa några ord jag aldrig kommer att glömma. -From tonight I have two clubs, Anfield was incredible!!! Väldigt kul att få höra att även deras fans tyckte att stämningen var magisk :) Festen varade långt in på natten till ett superbra coverband. Trots förlusten var vi glada över upplevelsen :)
30/4:
Valborg! Vi började dagen med att byta hotell, från low budget till lyxhotell nere i hamnen. Direkt efter uppackning så visade jag Cissi vägen till en av Liverpool FC´s souvenirshopar. Alltid lika kul att vandra in där och se på alla artiklar som finns. Denna gång blev det en jacka för min del och Cissi köpte en matchtröja som hon tryckte sitt efternamn på. Den framkallade en legendarisk diskussion på natten men det är en annan historia. Under vår frukost i Albert Dock fick vi sms från Hulting, han hade visst haft en vild natt och saknade flera saker nu :) Vi möttes upp i centrum och satte oss på en pub mittemot klassiska Yate´s där supporterklubben hade en härlig kväll i december 2009. Framåt kvällen gick vi tillbaka till hotellet och välkomnade Antonio och Ronny som kommit på plats ett dygn efter oss. Tillsammans gick vi till Sports Café där vi anslöt till den svenska supporterklubbens samling. Vi var ett glatt gäng som åt middag samt tävlade i ett par tipstävlingar. Senare på kvällen drog gänget vidare till Flanagans där vi firade Johnnys och Elsas förlovning. Och gissa om det firades...Damen i baren blev överlycklig när jag visade en gammal bild i mobilen som visade hennes Liverpooltatuering på benet haha. Strax före fyra på natten avslutade vi firandet med god nattmat på klassiska Ashtray. Cissi och jag fick några roliga bilder tillsammans med stadens poliser innan hemgång :)
1/5:
Oj, då drabbades vi av den vanliga Liverpoolsjukan, den som gör att man inte kommer upp ur sängen utan huvudvärk. Vi gick direkt till Yate´s medans Antonio och Ronny åkte till Manchester för att se på fotboll. Vi tog in några vinare (flaskor) för 4.95 och festen var igång. Flera gäng med möhippor gled in på stället och höjde stämningen :) Framåt kvällen kom Antonio, Ronny, Robbie, Elsa och Johnny till baren och vi fortsatte att ladda inför nästa dags fotbollskamp. Vi hann även med The Cavern där vi träffade roligt folk från Australien och Norge. Det är alltid lika kul att lyssna på alla bra band och musiker som spelar på Cavern.
2/5:
Matchdag, Liverpool mot dom blivande mästarna Chelsea. Vi besökte puben The Park utanför Anfield där sången alltid är öronbedövande före match. Cissi njöt av sitt första besök :) Vi träffade Urban från svenska supporterklubben som hade hjälpt oss med biljetter till matchen. Väl inne på arenan var inte stämningen lika hög. Laget hade haft en tung säsong och efter den otroliga urladdningen mot Atlético tre dagar tidigare så orkade varken laget eller publiken prestera. Chelsea vann enkelt med 2-0 men vi var inte så ledsna för det. Det betydde ju bara att Manchester Uniteds chanser till ligatiteln blev väldigt små :).
Jag och Cissi satte oss på Cavern igen och lyssnade på en trubadur som spelade Beatleslåtar. Det var så häftigt att sitta där, se Beatles gamla instrument på väggarna, en massa foton, tidningsutklipp samt lyssna på deras musik. Mitt i nostalgin fick jag sms från Stefan Holm. Han skrev att han satt på Sports Café och firade Huyton Cricket & Bowling Clubs 150-årsjubileum... Han skrev även att några Liverpoolspelare kanske skulle dyka upp... Eftersom jag hade ett ärende till en i gänget som också var där så gick vi dit och anslöt oss till festen. Tyvärr dök ingen av spelarna upp men jag fick i alla fall en pratstund med Jamie Carraghers far :) Kvällens stora höjdpunkt var annars när Cissi och Stefan sjöng karaoke, Mamma Mia! Det kommer nog att talas om det framträdandet på klubbens 200-årsjubileum :) Inget Liverpoolbesök utan att gå på discot Walkabout! Jag och Antonio höll ut längst och avslutade natten på Matthew Street :)
3/5:
Sååå trötta efter en långhelg i Liverpool. Vi gjorde en del shopping på stan samt lunch på Sports café. Sedan blev vi skjutsade till flygplatsen i en vacker Jaguar med vit vit skinnklädsel. Det var Antonios vän John som skjutsade oss :) Ännu en underbar helg i England var över. Stort tack till alla er som var med !!!!! Vi ses :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet