Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Måndag 23 Mars 2015 - Innsbruck

Tredje gången gillt då...

Copyright © Bejjan888™

Jag packade ner det mesta i väskorna innan jag gick ner till frukosten. Sista dagen här i Innsbruck, tredje gången i själva Österrike. Tillbaka uppe på rummet, sken solen uppe på en klarblå himmel. Det skulle bli en fin dag igen och runt +16°C varmt. Men jag skulle inte hinna se så mycket av Innsbruck idag eftersom jag måste vara på flygplatsen till lunch. Upptäckte igår när jag checkade in och valde min sittplats att det inte var Lufthansa som skulle flyga utan Austrian Airlines och SAS. Konstigt. Men hur som, så var jag bara glad att inte strejken bland Lufthansas piloter satte käppar i hjulet för mig att flyga hem till Sverige igen.

Checkade ut från Hilton Innsbruck Hotel, men fick förvara min väska några timmar till i hotellet till dess att bussen gick. Det här var första gången jag bott på ett hotell inom hotellkedjan Hilton. Det var ett bra hotell med bra standard. Stort rum och badrum. Serviceinriktad och hjälpsam personal. Så det blir ett bra betyg från mig. Visst kostade det lite att bo här, men det kan man unna sig ibland. Jag satte mig på en parkbänk längs floden Inn i solen och njöt av finvädret. Via Facebook hade jag sett bilder på hur det kommit snö hemma i min stad, så jag fick passa på att ta vara på solen och vårvärmen här i Innsbruck så länge jag kunde.

Strax före tolv hämtade jag bagageväskan och klev på busslinje F och åkte till Innsbruck Kranebitten Airport. Checkade in väskan och tog mig genom säkerhetskontrollen. Nu var det bara att vänta. När det var dags att boarding stod det två exakt likadana Austrian Airlines-plan bredvid varandra. Vi passagerare fick gå på marken och gå ombord det lilla propellerplanet till fots. Lite nervös att man gick på fel plan, men jag frågade en gång extra för säkerhets skull om det var planet mot Frankfurt. Planet blev lite försenat men lyfte strax efter 14.40.
Dryga timmen senare landade jag på Frankfurt Airport. Det är ju en av Europas största flygplatser och jag hade gott om tid på mig att byta terminal. Hann äta en bit mat och sträcka på benen innan det var dags att för boarding på SAS-planet som skulle ta mig till Stockholm Arlanda. Planet lyfte strax efter kl. 17.30 och det var skönt att höra det pratades svenska omkring mig. Det mörknade ute och när det var dags för landning var det helt mörkt. Det var inte bara mörkt utan rejält blåsigt, så inflygningen var bland det värsta jag varit med om. Planet gick både upp och ner, i sidled och for omkring tack vare vindarna. Jag tänkte att om det var meningen att jag skulle dö nu, så skulle det ju gå snabbt i alla fall. Men landningen var den bästa jag varit med om. Det kändes knappt att planet tog i marken, innan det började bromsa in. Så med en lättnads suck kunde jag sedan kliva av planet och hämtade min incheckade väska. Men det var kusligt tomt på Arlanda. Knappt en enda människa och klockan var strax före 20.00 på en måndagskväll. Borde det inte vara mer action på en flygplats som Arlanda då?
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan