Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 27 Februari 2015 - Manila

Tillbaka i storstaden.

Upp i ottan ( som så ofta) och fick tag i en tricykle bort till flygplatsen. Oftast här i Filippinerna får man ett "fair price" direkt och behöver sällan pruta, men så här tidigt på morgonkvisten verkade priset vara tilltaget i överkant och jag fick mycket riktigt ned det till hälften. Dumaguete flygplats är inte särskilt stor. Som Västerås ungefär, och jag var lite fundersam när jag jag såg startbanan, som verkade väldigt kort. Men det när det väl var dags för avfärd så hade vi gott och väl ett par hundra meter tillgodo innan vi hade hamnat i plurret.

Förra gången så bodde jag i Makati, vilket var helt ok, men nu ville jag bo lite mer centralt, så jag hade letat upp ett boende i Malate, där de flesta av backpackers o andra luffare bor. Kände också för att bo lite mer ombonat och hade letat ut ett hotell i något slags mellanpris. Framme där strax före lunch. De visade mig ett rum som jag tyckte var alldeles utmärkt, men då man inte kunde checka in förrän klockan två så fick jag vänta ett tag. Fladdrade iväg till ett av dessa utmärkta gatukök som finns överallt och fick något att stoppa i krubban. När jag några timmar senare återkom till hotellet så kunde jag av någon anledning inte få rummet jag tidigare kollat in. De uppgraderade då mig till en svit istället, utan extra kostnad. Så nu sitter jag och njuter i en tvåa med köksdel och stort badrum och trivs med tillvaron.

Malate känner jag till sedan förra gången, men passade naturligtvis på att se lite mer av omgivningarna runt Remedius Circle som är den självklara centrumet i byn. Tidig kväll sedan då jag ville följa lite från skid-VM och AIK-VIK i hockeyallsvenskan via livesändningarna.

Sovmorgon, vilket jag kände var välbehövligt. Hade sedan ett väldigt sjå medatt försöka kolla upp via internet vilken terminal mitt flyg går fråni morgon bitti. När jag väl hade fått allt klart för mig så hade frukostrestaurangen på stället redan stängt. Men de trollade snällt fram en fika med ett par äggmackor åt mig så skulle överlevade närmaste timmarna. Dessa spenderade jag sedan i det största köpcentrum jag någonsin sett. Robinsons place är som längst ca. 500 meter långt och nästan 300 meter brett. Dessutom är det över hela den arean fyra våningar högt, plus parkeringar både på plan både över och under. Eftersom jag hade tid på mig så rantade jag runt allt med uppspärrade ögon men hittade inget som jag ville ha. Hade spetsat in mig på någon snygg t-shirt med Filippinsk anknytning, men även om jag fick berättat för mig att det skulle finnas så hittade jag aldrig den butiken. Annars så fanns alla de internationella stora märkena, plus alla asiatiska och inhemska varumärken man kan tänka sig inom både mat, kläder och alla möjliga varuområden. Måste man t.ex ha något från HM så fanns den butiken på en enorm yta över två plan. Svårt att jämföra storlekar på ställen, men ni som känner till Erikslunds köpcenter i Västerås kan ta och multplicera det med mellan 10 o 20 ggr. Inget handlat här som sagt, men jag fick mig i alla fall en kopp kaffe med en tiramisu. Dyrt men gott!

Har flängt runt ganska duktigt i snart en månad nu och kände att jag kunde må bra av sköta om kroppen lite. Så jag letade upp ett av alla dessa massageinstitut som man hittar överallt. Gäller då att man kollar upp så att man får det man vill ha och inte något utöver det. På mitt ställe blev det i alla fall massage och inget mer. Knådningen var inte taktil, men heller inte så kraftfull som den traditionella thailändska massagen, utan en ganska skön duvning av (nästan) hela kroppen och varade en dryg timme. Kände mig riktigt pånyttfödd efteråt.

Nu börjar det så sakta dra mot kväll här. Har en bulle beställd till två i natt för att ta mig till flygplatsen så jag behöver snart ta och sova några timmar. Blir en riktigt lång resa hem i morgon. Nästan 24 timmar med uppehållen i Hongkong och London.

God natt/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
5 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan