Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Onsdag 8 Juli 2015 - Skanör med Falsterbo

Texten växer fram.

Lekplats
När barnbarn kommer på besök blir det andra upplevelser här i Skanör, typ lekplatser, tågfärd m.m. Vi hittar en lekplats bakom alla radhus i naturmiljö med roliga, spännande och lite "farliga" lekredskap. Linbanan är äventyrlig för såväl vuxna som barn. Så även storgungan.
Det är svårare att lämna lekplatsen än att gå dit.
För 2,5-åringen alltså!

Gåsatåget
Ett litet tåg drar oss från hamnen till kyrkan i närheten av "vår" gård. Klart att mormor och 2,5-åringen tar den vägen hem efter en lång, varm och härlig badstrandsdag med jagande i havet och sandslottsbygge. Solskyddskräm , huvudbeklädnad och baddräktsbyte kräver nästan en isglass.
När man är liten!

Gåsavallning
Genom den lilla sta´n, Mellangatan fram till rådhuset vallas fyra gäss varje sommardag kl.16.00 Turistmagnet! Det blir många foton på såväl gässen som "Nils Holgersson" och "Åsa gåsapiga". En av gässen har sin dåliga dag och är arg. Den attackerar mig. Skäller och försöker nafsa mig i benet till barnbarnets stora förtjusning.
Jag backar och klarar mig.

Husbilsstrul
Husbilar har samma camping/parkeringsregler som husvagnar har vi fått veta av Vellinge kommun. Till vår glädje, eftersom vi dagligen stör oss på de stora husbilar (ibland på tvären för att få plats) som stjäl vår utsikt över äng och hav. Husbilsägarna har inte alltid förståelse för när vi ber dem flytta till de för dem avsedda campingplatserna. De vill ju också ha vacker utsikt! I Skanörs hamn finns en underbar havsutsikt och camping för alla slags fordon. Alla faciliteter finns för ändamålet.
Nu har vi och de fri utsikt!

Frikadellefest
Det finns goda och dåliga traditioner. En god sådan (i dubbel bemärkelse) är den årligen återkommande "Frikadellefesten" här på gården. Maken gör ett stort lass danska frikadeller till alla barnen. I år är det 7barn i varierande åldrar som serveras inne i vårt lilla stugrum. Alla dellerna går åt!! Finns ju några tonåringar bland gästerna! :-)
Tur att jag köpte ministrutglassar till dessert!!

Kanalcaféet i Köpenhamn
Makens släkt och skolkompisar möter upp på vårt traditionella besök på den danska smörrebrödskrogen "Kanalcaféet". Vi brukar alltid sitta nere i källaren, men denna sommartid har de dukat upp bord på kajen alldeles intill kanalen och vi får ett långbord, där vi kan sitta och vinka till rundtursbåtarna som kör förbi i maklig takt. Vi fyller i en smörrebrödssedel och det blir en blandning av danska delikatesser. Min egen favorit är de spröda frityrstekta rödspättefiléerna. Som vanligt glömmer man sig och beställer två olika smörrebröd - men det är det ingen som orkar.
En öl och en "lille en" hjälper till att smälta maten!

Bröllop
Det är lördag - kyrkbröllopsdags. kl.18.00 ringer den vackra malmklockan och de festklädda gästerna samlas i Skanör kyrka. Musiken sipprar ut genom mosaikfönsterna och hörs hem till oss, där vi sitter på gårdens framsida i solen. Stämningen stiger, när musiken tystnar och vi förstår att det betyder att ett "Ja" konfirmeras framme vid altaret. Minns vår egen dag i samma kyrka för 48 år sedan!
Verkar vara en "säker" plats att gifta sig på. :-)

Storm
Vilken härlig len, ren känsla att lägga sig i nytvättade, väldoftande solblåsta lakan.
Vad ska man annars ha vinden till??

Sommarkrönika
Den blev publicerad, min sommarkrönika i år med!! :-)
Du hittar den om du går in på
http://www.malmotidningen.se/ klicka på "Vi på Näset" och bläddra fram till s. 12. Krönikan har rubriken "Ta mig till havet"

Sommarbil
Vi har blivit med sommarbil!
Vanligtvis cyklar jag på min gula vän, hyrcykeln och njuter av det platta landskapet, vindarna som förstör frisyren, de milda blomdofterna , havets tångdofter, samtalen med kossorna ute på ängarna och benens strävan i motvinden. Men ibland så, när det stormar, regnar och haglar och man blir sugen på både systemet och konditorivaror, då är skönt att krypa in i en varm bil och susa över heden in till Höllviken och det stora köpcentret "Toppen".
Så nu kan det få regna och blåsa bäst det vill!

SPA
Vad vore en kall, blåsdag som denna om inte SPA fanns? Ett läckert inrett SPA på hotell Gässlingen i Skanör alldeles intill "vår" gård. Stilla japansk musik, bubbelpool, behandlingar av olika slag och mintlugnande the. Jag väljer 30 min. Nja- massage. Blir knådad med olja så ryggmusklerna mjuknar och nacken slappnar av. Jag sjunker in i mig själv och tycker om hela världen. Insvept i vit våffelrock sitter jag i en korgstol efteråt och läppjar på mitt the.
Ett fantastiskt presentkort till min 70-årsdag!!
(Kan också känna en längtan hem till vår dotters 3 SPA i Stockholm, Sparadiset.se, väl värda ett besök!)

"Finlir i sanden" (ur Sydsvenskan)
Det är traditionsenlig sandslottstävling i Falsterbo. Vinden är hård och himlen är grå. Trots det samlas entusiastiska sandbyggare med spadar, räfsor och material från stranden. Nu ska det bli tävling av. Kl.13.00 prick blåses startsignalen och i ett huj sätts spadarna i marken!
Vi deltar inte i år, men kommer lagom till vernissagen och prisutdelningen kl. 16.00.
Ur Sydsvenskan nästa dag
"Finlir i sanden"
Av sandskulpturerna att döma har Vellinges byte av kommunslogan varit ett hett samtalsämne i år. "Bättre utsikter" rimmar bättre än "Här är friheten större", tyckte Maria Sköld. 55 lag deltog och vinnare blev laget Strandgässterna med verket "Vellkommen", med en Kanadagås som spränger murar i Vellinge.
Nästa år är vi nog på g. igen! :-)

Leta bärnsten
I år blev det ingen bärnstensfångst men väl en bok om hur man letar bärnsten. "Leta bärnsten" av Anders Lihné och Annika Skoog.
Hoppas det går bättre nästa år!

Tack Skanör för denna trots blåsväder härliga sommar med många minnen att ta hem till höst-vinter-vår, för att bli nya nästa sommar! :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan