Stöd Ukraina

Moniqes blogg

Lördag 30 Augusti 2008 - Mongoliet

Terelj Nationalpark

Efter dusch och frukost kommet vår guide Batu och hämtar oss för en utflykt till Terelj Nationalpark. Färden går ut ur stan upp på slätterna och mellan de höga kullarna. Passerar en utsiktsplats, där man skall vandra tre varv runt stenröset, för lycka. Möter en mongol som har både kameler, hästar och en hök. Stöter på en flock med jakar. Hästar ser man nästan överallt.Om det är knappt 2 milj innevånare så är det drygt 6 milj hästar i Mongoliet.

Kommer fram till Sköldpaddsklippan. Sköldpaddan har en viktig roll för mongolerna. Åker vidare mot ett tibetanskt tempel, Gunjuin Sun, detta liksom det häromdagen blev förstört av ryssar 1937. Nu är det mongoliska munkar som använder det för meditation. Utsikten härifrån är hänförande.

Åker till Terelj Camp för att äta. Maten serveras inne i en stor Ger och står framdukad för oss. Vi äter morotssallad med russin, något liknande stroganoff med både ris och potatis, sen kaffe/te. Därefter reser vi mot stan igen.

Gatorna är livligt trafikerade i stan, verkar inte vara mycket med trafikvett. Att gå över gatan är förenat med livsfara.

Vi får söka upp ett apotek p gr av att jag har rejäl känning av urinvägsinfektion. Detta är lite roligt, för vi träffar på en jättemysig liten kinesisk (el mongol) apotekare som vill hjälpa till. Men vi får först söka oss till internetcafé för att kolla i Fass vad ex kåvepenin innehåller. Sen går vi tillbaka och han tar fram rätt penecilin till mig, en kur för3 tabl i 7 dagar kostar 10 kronor. Sen går vi tillbaka till internetcafé för lite kontakt med yttervärlden. Stället är stort - tror det sitter nästan 100 pers där och spelar. Köper lite youghurt sedan hem, jag mår inte så där bra.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet