Stöd Ukraina

Thomaskarlssons blogg

Måndag 23 Maj 2011 - Grekland
Resealbum: Segling maj 2011

Tankar från sittbrunnen om kartor och affärsmodeller.

Jag imponeras dagligen över hur tillgänglig och billig information har blivit och blir och enligt mitt sätt att se det så sker det otroligt snabbt just nu, en liten historia från sittbrunnen:
När jag planerade min seglats ner till medelhavet 2009 köptes kartor, minneskort med kart info till plottern, waterpilots, mm. För mer än 15.000:-
I förrgår slutade min kartplotter som sitter fat monterad i sittbrunnen att läsa mina minneskort. För er information kostar den utrsustning som är installerad och klar med gps mottagare kabeldragnin, bildskärm mm. cirka 45.000:- Nu har det slutat fungera, är jag orolig?
Nix! Med på resan har jag min IPad som jag också använder i jobbet, till den kan man ladda ner en "app" från Navionics, samma företag och samma kartor som finns i plotterna, här finns nu all information, och i IPad:en finns också en inbygd gps, vidare klarar den också att ladda ner väderfiler när jag har tillgång till internet (alltså mer använbar än min plotter) nå vad kostar då den här lösningen? Ipaden används i mitt dagliga jobb, så den kostnaden i båtsammanhang är försummbar, appen och kartorna vad kostar dom? För plottern kostar sjökort över hela Europa( 4 kort) cirka 10.000:- till "appen" kostar samma kartor 285:- ja ni läser rätt 285:- plus att den är mer lättamvänd och har fler funktioner!
Vilka andra kunskapsbranscher står inför samma förändring, musikindustrin är redan där, övrig mediaproduktion är mitt uppe i den, vår egen organisation jag själv tillhör LMI, med säte i USA och deras affärsmodell att sälja pärmarna vi jobbar med dyrt,.Snart finns dom troligtvis ute på nätet iform av en "app" och troligtvis till en 10-del av dagens pris eller att allt material finns tillgängligt på Pirate bay(kanske redan gör det, har inte kollat)
Ja det är spännande och det är dessa tankar man får i sittbrunnen, när man seglar fram med en härlig kryssbog från Lavrion upp till Olympiahamnen nära Athen.
Idag har vi gått från fastlandet ut till Lavrion, med på båten har vi en ny bestättninsmedlem Frida S. En kompis till Malin. Malin och frida J. Hade igår till uppgift att hämta Frida S. På flyget, på deras resa dit hann dom både med att bli rånade på en mobiltelefon och åka vilse, men det är en annan historia, nu är dom i säkerhet på båten.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet