Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tisdag 3 Februari 2015 - Manila

Storstaden Manila.

Anlände vid tvåtiden i förrgår eftermiddag till det hostel jag bokat i Makati. Manila är egentligen ett gytter av städer som vuxit ihop runt om själva huvudstaden och här i Makati finns finansdistriktet med de flesta bankers huvudkontor, men även en hel del restauranger, barer, samt ett antal museer. Jag var naturligtvis duktigt trött efter den långa resan, men jag hade i alla fall nog energi för att flanera runt ett par timmar och bekanta mig med omgivningarna. Inte så värst mycket att se häromkring, men det hade jag heller inte väntat mig. Vid femtiden lokal tid fick det dock vara nog och jag kröp till kojs.

Efter frukost igår så tog jag mig in till själva Manila. Här i staden så tar man sig ofta fram med "jeepneys" som är någon slags förlängd jeep där man precis som i Thailand sitter på flaket. De här kan dock ta betydligt fler passagerare än i grannlandet. Uppåt 20 pers kan man klämma in. De följer särskilda rutter så det är bara att hoppa på sin jeepney så tar man sig fram till en billig penning. Gäller bara komma på rätt fordon och komma av på rätt plats. Men det hjälper gärna Filppinarna till med. Tog mig med hjälp av tre stycken sådana fordon upp till Intramuros, som den gamla staden heter. Finns lite trafik även här inne, men inte alls samma kaos som i resten av storstaden och det var ganska skönt att kunna gå och flanera därinne utan att behöva tänka alltför mycket på bilar, jeepar och bussar. Hela området är omgivet av en mur och utanför denna sträcker sig en golfbana runt om. Vilket var lite annorlunda. Lite kyrkor och katedraler finns det som alltid att se för de som är intresserade, men jag gick istället och tittade inne på ett museum om det sista halvåret i doktor Jose Rizal:s liv. Han är allmänt betraktad som den största hjälten i upproret mot spanjorerna vid skifter mellan 1800 och 1900-talet.

Mot kvällningen tog jag hemåt. Fortfarande trött efter gårdagen, men när jag kröp till sängs vid niotiden så kunde jag inte sova.

Idag tog jag mig till chinatown. Ligger inte så värst långt ifrån där jag var igår, men jag bytte fortskaffningsmedel. Staden har faktiskt ett par linjer med pendeltåg och vi har en station en knapp halvtimmes promenad från boendet. Brukar kunna vara knökfullt på tågen vissa tider på dygnet, men det var ingen fara med det när jag åkte. Aircondition fanns det också i vagnarna så det var en ganska behaglig resa. Själva chinatown skilde sig inte mycket från andra sådana områden i andra storstäder i regionen. Fullt med juvel-och guldbutiker på några gator och knökat med järnaffärer på en del andra. Vid lunchtid smet jag in på en restaurant och fick mig en portion med "fried rice" som jag skjölde ned med ett par öl. Tog mig därefter en riktig långpromenad förbi gamla stan och hamnade så småningom i Malate som är ytterligare en av städerna runt om. Det är där de flesta backpackers bor så jag ville kolla läget lite grann då jag ändå återkommer till Manila i slutet på resan. Vandrade iväg ytterligare några kilometer innan jag slutligen tog en jeepney sista biten tillbaka till Makati. Sista natten här i storstaden då jag i morgon riktar in näsan mot nya mål.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Hej Stefan!

Hoppsan, så du har fullt upp med att skotta förstår jag. Ta hjälp av Rune, han varkade inte omöjlig. Läste om förlusten och var inte direkt överraskad. Är faktiskt ganska svalt där jag befinner mig nu. Ha det/Conny
Postat 2015-02-05 00:12  Anmäl
Postis19 säger:
Hej i värmen
Här ligger snön meterhög, VIK torskade mot Timrå.
Har du råkat på några potentiella giftas sugna damer ännu ?
Ha det gott

Postman
Postat 2015-02-04 17:51  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
5 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
7 veckor sedan
Sista rycket!
7 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
7 veckor sedan
Stillheten.
8 veckor sedan