Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 14 Mars 2024 - Puerto Villamil

Stillheten.

När jag var på flygplatsen I Guayaquil så lyckades jag spåra upp en kvinna vid flygbolaget Avianca som jobbar med bagage! Jag förklarade för henne vad som hänt mig december med mitt bagage som sändes med Avianca från New York till Guayaquil och sedan inte verkade ha kommit längre. Först menade hon på att det var Britiwh Airways sak att spåra det, men då jag förklarade att de inte gör någonting så skulle hon leta för att se om de fortfarande hade väskan. Jag fick ett telefonnummer av damen och försökte i måndags ringa henne, men numret existerar inte. Det innehåller bara nio siffror, men ska tydligen vara tio så någon siffra saknas. Har försökt på alla sätt att kunna komma i kontakt med någon på Avianca för att kunna hitta rätt nummer, men det är hopplöst ännu så länge.

Annars förflyter dagarna här på Isabella l lugn och ro. Försöker gå ned på stranden en timme eller två varannan dag och njuta av lite sol och bad. Igår när jag var ned så var det ebb och flera hundra pelikaner hade samlats för att dyka ned efter fisk. De hade hittat något stim som höll sig nära ytan och var lätta byten för pelikan flocken. När jag anslöt för att bada så höll de fortfarande på och det var en ganska häftig upplevelse att ligga där och guppa i vattnet med fåglar som dök i bara några meter från mig. Nu var det inte bara pelikaner i jakten längre utan andra arter hade också hoppat i.

I närheten av piren som passagerarbåtarna lägger till vid, så finns det en brygga där det brukar ligga en del sjölejon på däcket, men även uppe på sittbänkarna. En trevlig plats att sitta och filosofera på ett tag. Idag när jag kom dit så var det så mycket folk där så sjölejonen höll sig borta. Bara leguanerna vågade hålla stången. Ställde mig en stund för att titta på den familj som badade nära bryggan när jag plötsligt såg en liten sköldpadda komma simmande rakt under dem. En av de badande, en ung grabb, stod på en sten och sköldpaddan simmade mellan benen på grabben. Gott att se.

På andra sidan piren så finns där en beach som sträcker sig nästan hundra meter upp på land. Så där är sand ända uppe bland träden och där höll sjölejonen till idag. I alla fall ett trettiotal av dem. De är oerhört sociala djur och jag såg ett sjölejon som hoppade upp på en bänk där en kompis låg. Han gav sig inte förrän han fick ligga tätt emot med en av sina labbar uppe på kompisen. En annan liten krabat var på väg någonstans och tydligen skulle den fram där jag stod. Men den väntade så snällt tills jag flyttat på mig.

Nu har det skymt igen såhär i på början på onsdagskvällen. Det blir nästan aldrig några sena kvällar för mig, då det inte lockar att vara ute och röja ensam. Men jag ska nog ut och ta mig några cocktails om någon timme i alla fall. Kan smaka bra innan sängen.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan