Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Lördag 6 Januari 2018 - Luang Prabang

Stilla lunk i gammal stad.

Den korta flygturen hit till Luang Prabang från Bangkok tog bara en dryg timma. Sedan en förbetald shared taxi, som gick på 50 spänn. Ett standardpris antar jag. Chauffören hade lite svårt att hitta mitt guesthouse och fladdrade runt ett bra tag. Till slut så var han tvungen att ringa upp för att få vägvisning. Stället jag bor på visade sig ligga ett par kilometer från centrum så jag får mig en stärkande promenad varje gång jag drar ned på stan. Första kvällen tog jag mig ned till nattmarknaden och fick mig en Pad Thai och en stor Beerlao för 30 pix. Gott och billigt. Var fortfarande lte trött efter den långa flygresan så det fick bli en tidig kväll.

Igår så drog jag ned till byn ganska tidigt för en frukost. Hade redan på torsdagen hunnit bekanta mig med den lilla staden och fortsatte att göra så nu. Hittade en bambubro över till en annan stadsdel, som jag naturligtvis testade. Bron finns på plats ungefär halva året, men under regnperioden så blir det för mycket vatten i Nam Khan, som floden heter, så då får man riva den.

Jag har märkt tecken på en begynnande förkylning några dagar och på tidig eftermiddag gav jag upp och gick hem. Det var lika bra, jag skakade i hela kroppen vid hemkomst så det var bara att bädda ned sig.

Det var en orolig natt, sov nog inte många minuter. Men vilan och värmen under filtar och annat har nog ändå gjort lite nytta. Är fortfarande snuvig, men mår betydligt bättre. Drog ned på staden för en frukost och lite mer upptäckarglädje. Hittade stadens normala gatumarknad som väl såg ut som marknaden gör överallt härnere. Lite mindre då förståss. Passade också på att boka in mig på en natt buss till Vientiane i morgon kväll. Hem sedan för en liten siesta innan jag orkade sätta mig för att få ihop de här meningarna. Får nog bli nattmarknaden i kväll igen.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan