Stöd Ukraina

Jacob12s blogg

Tisdag 12 November 2013 - Rayong
Resealbum: Thailand 2013

Sthlm-Frankfurt-Bangkok-Mae Phim

Hej!

Då var det min tur, Jacob alltså, att ta med er på min resa i Thailand tillsammans med mamma, pappa och storebror Charlie.

Eftersom detta är mitt första inlägg och det har gått 1,5 dygn sedan vi lämnade Sverige så drar jag hela baletten från början.

Söndagen den 10 november lämnade vi ett regnigt och ruskigt Värmdö bakom oss fördelade i Helena, Jonas och Lydias bil och Daniel med sin bil till Arlanda. Jag som inte är något större fan av att sitta fast, eller vara still över huvud taget för den delen, började med att skrika mig igenom halvvägs till Arlanda. Väl framme såg jag stressen i mammas ögon och bestämde mig för att coola ner ett tag. 150kg packning och en straffavgift på 900kr senare vinkade vi av Helena, Jonas och Lydia och sladdade bort till vår gate med 15 minuters marginal tills att det var dags att boarda. Flyget till Frankfurt tog 1 tim och 40 minuter och jag tycker nog själv att jag höll mig rätt bra i skinnet, brorsan däremot var nog inte lika lugn som mamma och pappa trott. I Frankfurt såg vi som tur var så snart vi gick av planet att avgångstiden var 30 minuter tidigare än vi trott. Jag och brorsan som trodde vi skulle få röja runt lite innan det var dags att sitta still igen fick alltså fel. Jag trycktes ner i en bagagevagn och Charlie fick sitta gränsle över pappas kabinväska. Det tycket både han och jag (och alla andra som såg oss) så väldigt roligt ut.

OK. På planet - jag däckade rätt snabbt med en välling och lades sedan i babykorgen som monterats fast på väggen framför mamma. Charlie däremot (har jag fått berättat för mig) var ingen rolig kille just då. Hungrig, inte hungrig, trött, inte trött, sova, inte sova, osv. Mamma och pappa som trodde att det skulle vara lugna gatan att resa med honom som gillar att kolla på film men det gick inte heller hem. Tillslut somnade han tydligen men sov rätt dåligt i sin stol så efter ett par timmar bäddade mamma åt honom på golvet under min korg och där kunde han ligga utsträckt och skönt. Mamma fick därmed lite bättre utrymme och kunde slumra till några timmar medan pappa satt lite trängre och inte sov mer än en timme totalt. Han hade då koll på mig och brorsan eftersom mamma hade gamnacke" (vad nu det betyder?) och inte hörde eller såg något alls. Både jag och Charlie vakande när det var drygt tre timmar kvar av resan, våra päron hade nog tippat på lite längre men tji fick dem. Så, dem gjorde sitt bästa för att underhålla oss trotsiga-myror-i-brallan-killar tills vi landade i Bangkok på utsatt tid kl 14:35.
Eftersom vi hade lite logistik att stå i (fylla i papper, byta blöja, jaga totaldöv trotsig storebror samt kånka på fyra handbagage, och oss) så när vi väl kom fram till bagagebandet hade all packning kommit och vi kunde plocka på oss allt och gå ut med en syskonvagn och två proppfulla bagagevagnar för att möta upp vår förbokade transport. Chauffören stod tålmodigt och väntade på oss och hjälpte oss snabbt att packa in oss i vår privata minibuss för typ 9 pers. Jag behöver kanske inte nämna att vi fyllde den utan problem.
Jaaahapp, FAST. IGEN. DÅ. I. EN. BILBARNSTOL!!! I 2,5 TIMMAR TILL. HALLÅ? Hur mycket tror mina päron att en ettåring pallar?! Jaja, jag somnade en kort stund men gormade, sprätte och apskrek större delen av bilresa. Brorsan däremot slocknade som på en signal och sov nästan hela vägen fram. I resan ingick även ett stopp på en stor mataffär (typ ICA Maxi) eftersom vi ska bo rätt off och i hus där man behöver vissa saker, men både mamma och pappa insåg ju rätt snabbt att min och brorsans gräns var korsad för länge sedan så vi körde non-stop direkt till huset.

Framme vid huset! Jaaa!! Både jag och Charlie kröp, gick och sladdade som om det inte fanns någon morgondag medan mamma och pappa försökte barnsäkra allt samtidigt eftersom dem tydligen inte tycker att det är lämpligt med stora blomvaser på golvet, stora lampor med porslinsfötter och glasbord. Soffan däremot står där den står och jäklar vilken snits jag har när jag tar mig upp i den - hehe!
Hungriga och ingen restaurang nära så pappa och Charlie gick genast till en liten supermarket medan mamma snabbt som blixten packade upp och monterade ena resesängen att stoppa mig i så att hon kunde göra något annat än att passa på mig. Just då var ju allt annat bättre än att sitta fast så jag roade mig fint där i medan mamma typ ville gråta av hunger, trötthet och vetskapen om att både jag och Charlie inte skulle somna på flera timmar än och att fyra resväskor och fyra handbagage skulle packas upp.

Pappa och Charlie hade hittat korv och makaroner så det fick bli vår första middag i Thailand. Väl ute på terrassen och med mat på bordet så lugnade alla ner sig lite, tills..... Vi ätit klart och skulle gå in. Det gick inte! Dörren var LÅST! en hasp hade åkt ner i golvet så det gick ju liksom inte att låsa upp dörren. PANIK!! Precis då passerade ett svenskt par (alla är svenskar här) på gatan och vi berättade vad som hänt. Mannen gick hem och hämtade diverse verktyg och en ståltåd och med lite trix lyckades han och pappa tillslut att få upp dörren. Detta var nog inte vad mamma och pappa behövde just då, tur att det gick att lösa.

När det blev dags för att sova gick det bra och natten blev hyfsad trots tidskillnaden även om Charlie tydligen var vaken en timme men somnade om igen.

Idag är det måndag och vi startade långsamt. Det är väldigt hög luftfuktighet och varmt så man blir blöt och kladdig bara genom att stoppa ut näsan. En lugn frukost hemma och sedan tog vi en promenad till stranden för att kolla läget. Den ligger ca 150 meter från huset, är någon mil lång och ganska smal och ligger parallellt med en väg men trafiken stör inte när man väl är nere på stranden. Vi gick en bra bit och försökte leta naturlig skugga men det fanns ingen eftersom solen låg rakt på. Vi bestämde oss tillslut för att stanna vid ett matsälle på stranden som hade parasoll och lite träd. Där somnade jag i vagnen medan mamma, pappa och Charlie lekte i sanden och badade i havet. Havet som för övrigt var en bra bit över 30 grader, till och med mamma tyckte att det var för varmt. När jag vaknade röjde jag runt på stranden och kröp det snabbaste jag kunde mot vattnet så mina päron fick jobba lite igen då ra. Vi åt lunch på stället vi var på, en varsin hederlig Fried Rice som även Charlie älskade (jag håller mig till barnmat). Notan gick loss på 35SEK totalt. Hörde att mamma sa något om att man inte ens får en latte för det hemma. Vad vet jag. Jag håller mig till Ris, potatis och kalkon i en enda röra som jag levt på de senaste 6 månaderna. På vägen hem från stranden somnade Charlie så när vi kom hem till huset blåste pappa upp den lilla poolen vi hade med och fyllde den med vatten så att jag kunde sitta i skuggan på altanen och plaska. Jacob hjärtar vatten!

På eftermiddagen gick vi till områdets pool 50m från huset. De passade på när jag ändå skulle sova hörde jag. Charlie invige sina armpuffar och simmade runt helt på egen hand i poolen. Som om han inte gjort något annat och det fortsatte han med i 1,5 timme - non-stop! När jag vaknade badade jag också vilket ni nog förstår att även jag tyckte var topp. Imorgon ska även jag få ha mina armpuffar, dem låg kvar i huset idag.

Tyvärr finns det inte så många matställen att lätt gå till precis här men många restauranger har gratis hemkörning eller tom kommer och hämtar så idag beställde vi hem kyckling med cashewnötter till ma och pa. Jag och Charlie körde favorit i repris, dvs burk samt fried rice med kyckling. Nu ligger Charlie och sover medan jag smygbloggar från min säng så det är nog bäst att jag slutar nu innan mamma och pappa kommer på mig. De ska tydligen kolla på någon serie nu.

Min ambition (avancerat ord för en ettåring va?) är att göra inlägg minst varannan dag så att ni har lite koll.

God natt!
Jake the Snake (i en sankmark bakom vårt område finns det både gott och blandat med orm fick vi höra idag)

Dela med andra:    

Kommentarer
Jenobe säger:
Heeeej mina favvo grabbar, Moster här!!
Jag längtar efter er redan men jag tror det kommer gå fort tills vi ses i Januari. Då ska vi leka massor. Adrian säger ofta att han vill till Thailand och idag har han tagit sin första twinrix och trodde vi skulle åka till Thailand direkt när vi kom ut från sjukan.
Jag tycker det låter som att ni ändå skötte er bra på resan, bra jobbat! Klart ni ska köra med päronen så de inte blir för lata under semestern ;)
Charlie ser så stor ut på bilden vid stranden <3<3<3 och Jacke verkar ha det nice i vattenbrynet,
min crazy boy <3

Vi hörs snart igen!
Love you
Postat 2013-11-12 20:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet