Stöd Ukraina

Annkrs blogg

Måndag 1 September 2008 - Cervinia

Skidor i Cervinia

Efter mycket jämförande mellan olika skidorter i Alperna har vi nu bestämt oss för Italien och Cervinia. Den goda Italienska maten och den höga höjden och de många backarna borde ge en underbar vecka. Det känns som en evighet till mars men de bästa hotellen tar alltid slut först så i år bokade vi tidigt. Dessutom ingår halvpension när man bokar tidigt och det kan vara skönt att ha allt på ett ställe när man kommer hem trött från backarna. Finns det någon som har tips om PUB:ar, restauranger eller annat roligt skriv då en liten rad till mig är du snäll
Dela med andra:    

Kommentarer
Annkrs säger:
Tack snälla du för de raderna. Det känns som vi valde rätt. För mig är det jätte viktigt att få en veckas skidåkning varje vinter, skulle inte byta det mot Thailand. Det är så speciellt att få stå på en topp och blicka ut över ett aldeles vitt landskap. Hoppas du kommer iväg till några mysiga backar. Vi var i Riksgränsen förra vinter och hade en toppen vecka. Där kan man nästa säga att hela fjället var en enda pist även om inte allt var pistat.
Postat 2008-09-04 19:44  Anmäl
Myrran säger:
Hej! Jag har varit 3 ggr i Cervinia. Jättetrevlig skidort som ligger relativt nära Frankrike. En tight mysig alpby där allt ligger nära. Eftersom det var ca 5 år sedan jag var där sist så är det svårt att ge tips om restauranger och sånt för dom förändras ju ganska så snart och byter ägare. Men backarna! Tänk dig stora breda salsgolv, välpistat och bra fallhöjd och längd..och alltid snösäkert. För att fräscha upp minnet var jag tvungen att gå och hämta min liftkarta. Från Plateau Rosa som ligger på 3 480 m höjd tar du dig ned till Zermatt på schweisiska sidan. Gör det, det är det värt.! Från Plateau Rosa tar du dig även ner till den lilla charmiga byn Valtournench där det finns jättefina röda pister. Har du tur ligger ditt hotellrum så att du kan titta ut över mäktiga Matterhorn som mäter imponerande 4 478 m i höjd. Första året kom jag ihåg att vi bodde på ett hotell där hotellägaren hade bestigit Matterhorn och nere i receptionen fanns många av hans fina priser och troféer. En ganska lång men trevlig transfer från Turin. Andra gången jag var där var det faktiskt -20 gr och så kallt hade dom inte haft på 25 år. Nu får jag hoppas att inte du får det så kallt. Jag tror vi då var där i februari. Jo, faktiskt jag har ett trevligt minne jag gärna kan berätta om. Vi träffade ett gäng trevliga killar från Malmö som vi åkte skidor med och en kväll skulle dom bjuda oss på en trevlig middag på ett mysigt hotell på vägen upp mot Matterhorn. Nu bar det sig inte bättre än att när vi kom fram med en specialtaxi så var hela placet abonnerat av Cervinias företagarförening som hade årsfest - och där stod vi och såg mer än snopna ut. Ägarinnan som var engelska och gift med en italienare tyckte synd om oss och sa "kom in så ska vi se vad vi kan ordna för er". Tro´t om du vill men utan vi hann blinka och beställa något som kom den ena rätten efter den andra in på vårt snabbt ihoprafsat middagsbord. Om jag ej missminner mig så var det 7 olika rätter!! Det var ju såklart företagarföreningens middag vi åt och för allt inkl viner och Grappa fick vi endast betala ca 150:-/skalle. Sen var det dans och vi gick upp allihopa svenskar (vi var 9 st) och dansade jenka till italienarnas förtjusning. Men du ska veta att det frestade på för höjden där restaurangen låg var ganska hög. Men definitivt ett minne för livet var det. Hur som helst, ha det nu så skönt din lyckans ost som åker till Breuil-Cervinia, som egentligen orten heter. Mina tjejkompisar som jag brukar åka med och jag har ännu inte bestämt oss för om det blir någon alpresa nästa år, då några hellre föredrar Thailand i februari. Vi får se, men det blir definitivt lite skidåkning, om inte så dock i svenska fjällen.
Hälsn
Margaretha
Hälsningar
Margaretha
Postat 2008-09-04 15:41  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet