Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Söndag 31 Augusti 2014 - Påskön

Sista dagen på Påskön

Copyright © Bejjan888™

Vaknade upp till fåglarnas kvittrande utanför fönstret och sista dagen här på Påskön. Trots en orolig och våldsam historia kändes det tråkigt att behöva lämna en (idag) lugn och fredlig ö. För när jag tänker efter så levde de i ett ganska lugnt och harmoniskt tempo och vad jag kan minnas så såg jag aldrig till en enda klocka på ön, varken på hotellet, någon restaurang eller kyrka. Och befolkningen var dessutom relativt bra på engelska, vilket i och för sig är en förutsättning om de ska kunna överleva på turismen som ön är beroende av idag. Lokalbefolkningen tar sig runt på ön med bil, moped, cross, cykel eller till häst. Det jag reagerade mest på var nog hästarna. Inte det att det helt plötsligt kunde komma en man till häst på gatan… nej, utan att de kunde ”parkera” hästarna utanför en skola eller affär (och hästarna stod lugnt och lydigt kvar utan att vara fastbundna) eller på en gräsmatta så de kunde beta. Jag blev väldigt fascinerad måste jag säga. Under tiden här på Påskön lyckades jag hitta på batterierna igen till min bagagevåg (tack och lov). Efter frukosten packade jag klart och vägde in bagageväskan till 22,7 kg och ryggsäcken till 7 kg. Utcheckningen från hotellet var senast klockan 10.00. Men eftersom planet inte skulle gå förrän kl. 14.10 hade jag några timmar kvar innan flygtransfern kom och hämtade mig.

Jag ställde ifrån mig bagageväskan i hotellreceptionen och gick ner till de moai längs kusten som jag ville fota om och få solen framifrån för bättre ljus. Det var ganska varmt ute (speciellt i lä) men blåste lite kyligt. Och när jag gick omkring och fotade så kom det fram en äkta rapa nui och ville skaka hand och prata med mig. Och detta var inte första gången under mina fyra dagar här på ön som detta hände. De måste ha varit väldigt nyfikna på varifrån jag kom, för det var den fråga som de inledde med (efter att ha frågat om namnet). Kanske är det inte så många rödhåriga turister som besöker ön? För "vitansikten" fanns det ju gott om här på Påskön även den här tiden på året, vilket räknas som lågsäsong. Så det måste ha varit något annat som gjorde att de ville prata med just mig.

Klockan 11.50 blev jag hämtad vid hotellet för transfer till flygplatsen. Till min glädje var Emily med på transferbussen och vi hann prata lite mer innan vi skulle skiljas åt. Men Emily var märkbart stressad. Hon hade fått reda på att hennes flyg från Santiago till Miami hade tidigarelagts och hon var nervös över att inte hinna med. Men eftersom det var LAN Airlines både från Påskön till Santiago och sedan från Santiago till Miami, sa jag åt henne att be dem checka in bagageväskan hela vägen fram till Miami. Då skulle hon ju slippa den biten och få mer tid till att hinna byta plan. När vi kom fram till flygplatsen (som jag tidigare nämnt är väldigt liten) fick vi först röntga våra väskor, sedan ställa oss i kö till incheckningen. Jag hade redan en förbokad fönsterplats så jag behövde inte oroa mig för att inte få fönsterplats. Jag hann notera att de inte hade något bagageband bakom disken utan hade bagagevagnar direkt bakom disken som de la upp väskorna på. Ytterligare ett tecken på hur liten flygplatsen var (är). Sen fick vi vänta i avgångshallen (som inte hade någon form av mat eller snack att köpa) innan de öppnade för security check. Först vid gaten fanns en liten snackbar, där jag köpte en varm smörgås och vatten.

Boardingen började kl. 13.25. Planet var i princip fullsatt när personalen ropade "boarding completed". En stund senare ropade de i högtalarna att personalen nu skulle gå runt och spraya planet med ett slags insektsmedel… och det var absolut INTE farligt för hälsan påstod dem. Då kände jag bara… WTF?!? Först kände jag mig som en ohyra som skulle besprutas och sen blev jag upprörd över att de vågade påstå att medlet som de skulle spraya med INTE var farligt? Visst, jag förstår ju anledningen till varför de gjorde det… men det kan ju aldrig vara bra för hälsan vad de än säger. Och medlet som sprutades ut skulle nu cirkulera runt i planet i 4 timmar och 40 minuter och vi alla skulle få andas in det där? SUCK!
Sen taxade planet ut och ställde sig i ena änden av startbanan. Som jag nämnde tidigare så är ju start- och landningsbanan på Påskön ganska precis så lång som ön är bred just här, så piloterna får ju absolut inte göra något misstag för då hamnar planet i vattnet. Men det gick bra och planet lyfte. Jag lyckades få några fina bilder av ön från luften precis efter starten.

Nu var det bara 4 timmar och 40 minuter till Santiago. Under tiden blev vi serverade mat, kyckling och ris, med äppelkaka som dessert. Helt ok. Jag måste säga att tiden ändå gick snabbt och planet landade på Santiago Arturo Merino Benítez International Airport vid 21.40 på kvällen (det är två timmars tidsskillnad mellan Påskön och Santiago). Hade researrangören varit någorlunda smart så hade de bokat ett hotell på Santiago Arturo Merino Benítez International Airport eftersom jag hade ett tidigt flyg i morgon bitti från samma flygplats. MEN av någon anledning hade de bokat ett hotell i centrala Santiago… så jag fick leta på min transfer för att ta mig till hotellet. Jag har dock påpekat detta för researrangören i efterhand att det var väldigt opraktiskt. Så strax efter kl. 22 på kvällen checkade jag in på Hotel Panamericano. Finaste hotellet hittills under denna resa, men det kändes lite onödigt eftersom transfern tillbaka till Santiago Arturo Merino Benítez International Airport hämtade mig redan kl. 05.25 i morgon bitti. Så jag skulle inte ens hinna med frukosten på hotellet, men jag beställde en frukostpåse i alla fall.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan