Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Onsdag 29 Juni 2016 - New York

Shop until you drop

Copyright © Bejjan888™

Större delen av den här dagen var tillägnad shopping. Det var ännu en varm och kvav dag längs New Yorks gator, och ännu värre var det nere i tunnelbanan. Men det var ändå mödan värt att gå ner till den överhettade tunnelbanan och åka några stationer än att gå samma sträcka längs gatorna. Vi klev in i Port Authority Bus Terminal och precis som förra gången jag var här (för 3 år sedan) var det inte lätt att hitta till rätt gate. Bussterminalen består av 6 våningar varav bussar avgår från 4 av dessa våningar. Totalt finns det 223 gater att välja på, så man ska definitivt se till att vara ute i god tid så man slipper stressa sig fram. Jag och min bror Danny hittade fram till gaten med 10 minuters marginal. Vi hade förköpta bussbiljetter tur och retur med Gray Line men man kan ta sig till Woodbury Common Premium Outlets på andra sätt också.
Bussresan tog dryga timmen och vid ankomst till Woodbury gick vi direkt till Visitor Center för att hämta ut ett varsitt rabatthäfte (som ingår i Gray Lines bussbiljetter). En välbehövlig karta ingår också, vilket kan behövas eftersom området är stort! Det finns 220 butiker att välja bland som alla ligger i markplan, så det blir en hel del att gå om man vill in och kika i varenda affär. Men å andra sidan så finns det något för alla tycken och smaker. Till exempel mer vanliga märken som GAP, Aéropostale, Reebok, LOFT och MaxMara och om man vill lyxa till det lite mer så finns Dior, DVF, Gucci, Michael Kors och Armani… och naturligtvis Calvin Klein ;)

Som Calvin Klein freak så var den affären ett måste :) Jag måste ha varit i den affären i en timme och bara frossat. Men vem skulle inte ha gjort det med ordinarie rabatt samt ytterligare 45% rabatt? Så resväskan jag hade med mig fylldes upp ganska snabbt efter den affären kan jag tala om ;)
Det är självklart inte bara sko- och klädaffärer på området, även en hel del matställen finns också. McDonalds, Vegetarisk mat, Tacos, Pizza, caféer, glass mm. Man behöver då definitivt inte gå där och vara hungrig. Allt som allt var jag och brorsan där i cirka 4 timmar, men det räckte för att både han och jag skulle hinna med att besöka de butiker vi var intresserade av. Så det var bara att ta med den nu välfyllda resväskan och sätta sig på bussen för resa tillbaka till New York. Beroende på när man tar bussen tillbaka får man tänka på att man kan hamna mitt i New Yorks rusningstrafik, så man ska se till att man har tidsmarginal ifall man har en tid att passa efter shoppingen. Väl tillbaka i city gick vi ner i tunnelbanan för att ta oss till hotellet.

Under eftermiddagen använde vi biljetterna till Empire State Building, som vi hade köpt i förväg. Dessa biljetter gäller inte för en specifik dag eller tid utan gäller i ett år från det datum de köptes. Jag hade sett till att vi köpt biljetter till observationsdäcket på 86:e våningen samt 102:a våningen. Dock är det inte säkert att man får besöka den översta våningen på grund av väder eller vind, och då får man heller inga pengar tillbaka (tillträde till 102:a våningen kostar $20 extra per person). Därför hade vi sett till att besöka byggnaden på en fin dag med bra utsikt och nästan ingen vind. Men just den här dagen så var hissen mellan 86:e och 102:a våningen ur funktion pga ”mekanisk fel” som de sa, men att vi skulle få tillbaka pengarna på våra förköpta biljetter. Det var ju tur det i alla fall, nu när vi inte kunde besöka översta våningen.

Väl uppe på 86:e våningen så får man en fantastisk utsikt över New York. Det kan rekommenderas att göra ett besök under dagtid en molnfri dag. Tack vare den 360° vyn får man utsikt åt Central Park, East River, Brooklyn Bridge, Hudson River, Frihetsgudinnan mm.

Vi passade på att äta på Wendy’s innan solen började gå ner och vi hade nu en bokad tid (kl. 20.15) till Rockefeller Center och dess observationsdäck ”Top of the Rock”. Dessa biljetter är dock tidsbestämda och man får inte komma in i byggnaden innan den reserverade tiden. Jag behövde dock gå på toaletten och vakten var snäll nog att släppa in oss lite tidigare. Observationsdäcket var fullproppat med folk och precis när solen gått ner stod vi alla där och väntade på att Empire State Building skulle lysas upp. Till slut kom en vakt och meddelade att Empire inte skulle lysas upp ikväll på grund av terrorattentaten i Istanbul. Det var ju en av höjdpunkterna under besöket på Top of the Rock, att få se Empire State Building lysa upp, men så blev det alltså inte denna kväll. Lite besvikna blev vi ju. Men vi fick ändå en hel del bra bilder över New York och alla miljontals lampor som lyser upp staden nattetid. Kvällen avslutades uppe i skybaren på vårat hotell med en varsin Mojito.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan