Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Fredag 21 Mars 2008 - Söul

Seoul 2008-03-21

Matt och Eddie och jag käkar frukost, innan vi åker till City Hall, vilket man kan säga är centrum av Seoul, för att göra något innan Matt måste dra till flygplatsen.

Eddie och jag åker sedan till War Memorial. Vi går igenom området med flygplan etc snabbt innan vi besöker en utställning som handlar om Dödahavsrullarna och uppkomsten av kristendomen, vilken också finns inne i muséet här av någon anledning.

Bild: B-52 Bomber.

Kristendom? Ja, 50 % av invånarna i Sydkorea är ateister och den största religionen är kristendom, något som i alla fall jag inte mindes eller förväntade mig, men så är det. Kristendomen har växt här under 1900-talet.

Dags att ta sig an det koreanska köket igen; Eddie och jag går och äter. Jag beställer något med fläsk. Det visar sig vara ribs. Dags att äta med fingrarna igen. Mycket gott! Kryddstarkt, självklart, koreansk mat är i stort alltid kryddstark.

Vi åker sedan till Myeong-dong, promenerar till Namsan-linbanan och åker upp till N Seoul Tower, den bästa utsiktspunkten över stan.

Tillbaka till Hongik går jag på bio själv och ser 10,000 BC (man dubbar inte i Sydkorea). Jag lärde mig ett nytt ord av Sarah och det är den bästa beskrivningen av filmen: contrived. Man har plockat diverse forntida företeelser och satt ihop dem vid samma tidpunkt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan