Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Torsdag 20 Mars 2008 - Söul

Seoul och War Memorial 2008-03-20

Tillbaka i Seoul, efter DMZ-turen, går vi och äter. Vi delar bland annat på dak-gui (känner mig ganska säker på det); marinerad kyckling, hackad i bitar, grillas mitt på bordet förstås. Mycket gott! Och när koreanerna hackar upp en kyckling, då bryr de sig inte om kroppsdelar läste jag, och det kan jag bekräfta.

Matt och Kay är trötta och stannar på gästhuset. Jag drar till War Memorial, vilket är ett museum med en typ av park med monument. De flesta handlar om koreakriget, om hopp om enande och fred. Här finns också ett stort antal luftvärn, transportfordon, pansarfordon av olika slag, flygplan, helikoptrar och annat. Det mesta är från koreakriget och framåt. En hel del från andra värdskriget också.

Bild: H-13

Allt är placerat runt den stora museibyggnaden som fungerar som krigsmuseum, med material som täcker förhistorisk tid fram till modern tid, med fokus på koreakriget. På den stora öppna platsen utanför, Fredsplatsen, tränar soldater inför en vaktceromoni (som hålls varje fredag från april till november).

Jag går omkring bland fordon och flygplan osv i ett par timmar innan jag åker hem igen. Jag hinner inte med museet idag.

Middag: Kay och Eddie (New York-född Puerto Rico-ättad boende i Florida som försöker fixa jobb som lärare i Seoul) och jag hittar en kyckling-restaurang. Vi beställer friterad kyckling, och friterad kyckling. Senare läser jag att koreansk friterad kyckling är en speciell grej. Gott var det, men det ska inte ätas som middag, det fungerar som aptitretare eller snacks till öl.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan