Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Lördag 22 Mars 2008 - Söul

Seoul 2008-03-22

Sen frukost. Eddie och jag tar t-banan till Itaewon. Läser på nätet kan man få tipset att inte åka dit över huvud taget, av någon anledning. Så, det är klart att vi åker dit.

Saken är den att detta är det mer internationella Seoul. Det är här utlänningar bor, "expats". Det är en följd av att USA har en garnison här i närheten, Yongsan Garrison. Mängden västlänningar är extremt mycket högre än någon annan del av Seoul som jag varit i. Det finns också en moské här, men den missade vi. Det är turistinriktat. Man säljer kopior av märkeskläder och DVD:er på gatan. Jag köper tre nylanserade filmer för 10000 won totalt (mindre än $10). Skräddarsydda kostymer verkar mycket vanligt.

Man ser mexikanska och pakistanska restauranger. Koreanska restauranger har här skyltar där det står "traditional korean food" för att göra det tydligt, och utländska restauranger skyltar med "foreign restaurant". Det här ser man inte i övriga Seoul. Ok, traditinon korean har jag sett på något annat enstaka ställe. Här finns också Hard Rock Café, eller shopen i alla fall; restaurangen är under konstruktion. Eddie köper ett glas till en kompis som samlar.

Prostitution förekommer. Ett par tjejer ropar efter oss från dörröppningar på en sidogata. Nattetid är det tydligen kaos här, med många amerikanska soldater som festar etc.

Som summering, det kändes inte särskilt positivt i Itaewon. Det är internationellt, det är turistigt, det är något laglöst, men mest av allt sorgligt. Det känns bra att ha sett det. Kanske återkommer jag kvällstid bara för att se hur illa det är egentligen.

Tillbaka till Hongik är det dags för Eddie att dra till flygplatsen. Jag går ut på stan med Rikil, Vincent och Jennifer. Rikil är britt och Vincent är fransman och båda jobbar i Hong Kong. Jennifer kommer från Manchester. Inget vet riktigt var eller vad vi ska äta så jag tar oss till den restaurang som jag käkade på häromdagen, med Matt och Kay, och beställer kyckling-kalbi. Den här kalbin rörs ihop och man äter med pinnar, inte med fingrarna den här gången. Ännu en gång mycket gott och kryddstarkt.

Jennifer lämnar oss för att bo hos en kompis i en förort. Det börjar regna och Rik, Vince och jag åker till Myeong-dong, ett shoppingdistrikt nedanför Namsan (berget med N Seoul Tower). Många affärer, packat med folk, trots regnet.

Bild: Shoppinggata i Myeong-dong.

Tillbaka till Hongik går vi och äter. Rik och Vince beställer båda en typ av köttbullar. Jag beställer en fläskanrättning igen. Det här med att hacka upp kycklingen utan att bry sig i kroppsdelar verkar gälla gris också. Den här rätten har små bitar fläsk och varje bit har en stor bit sena eller brosk, jag vet inte vilken del av grisen det är, som man måste spotta ut. Märkligt. Och extremt kryddstarkt. Så, mycket gott men mycket svårt att äta.

Vi fortsätter till en bar och kastar pil.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan