Stöd Ukraina

Travellovers blogg

Söndag 19 April 2009 - Sverige
Resealbum: Tallinn

Sammanfattning av Tallinn

Hej allihopa!
Nu är man hemkommen från en weekendresa till Tallinn, det har varit väldigt kallt. Under 5 grader och igår morse var det snöstorm ute. Jag kan bara säga att Tallinn har stora väderskillnader under en dag, från snöstorm till strålande sol någon timme senare. Dessutom blåste det väldigt mycket från alla håll kändes det som! Staden var vacker och mysig, Gamla Stan var lättåtkomlig till fots. Men utöver Gamla Staden tyckte jag inte det fanns så mycket mer att göra i Tallinn, det fanns två större shoppingcenter, men priserna var tyvärr inte så låga, väldigt dyrt var det faktiskt. Estländarna var trevliga och verkade väldigt stolta över sitt land. Maten var också god, många restauranger med bra urval och dessutom många små mysiga cafeér med goda kakor! Tallinn som stad var inte så stort, det är perfekt att stanna i Tallinn i högst 2 nätter, inte mer. Tallinn var ingen stor stad, man fick en känsla av att man befann sig i en mindre ort när man gick omkring på kullerstensgatorna i Gamla Stan. Gillar man mindre städer med mycket lugn är detta bra som resmål, men jag föredrar större städer med mer saker att sysselsätta sig med!
Här kommer en utförligare dagsplanerng:
På torsdagen hämtade bussen upp oss och vi stannade till i Götene två timmar senare, sedan var vi åter igen ute på vägen. Framåt eftermiddagen tog vi ett middagsstopp i Arboga. Vid klockan fyra var vi framme i Stockholm, då steg vi på färjan M/S Victora 1 som skulle ta oss till Tallinn över natten. Vid midnatt stannade färjan en stund i Mariehamn på Åland, då passade jag på att ta en snabb titt på Åland ute på däck, sedan var det dags att gå till sängs.
På fredag förmiddag anlände vi till Tallinn vid klockan 10.00, då väntade en sightseeingtur runt staden. Vi hade en estländsk guide som pratade svenska och hon berättade mycket om staden och om hur estländarna är, hon berättade mycket om hur stolta många estländare är över sitt land.
Efter sightseeingturen checkade vi in på Grand Hotell i centrala Tallinn. Vid klockan 13.00 begav vi oss mot Gamla Stan där vi åt en lunch på restaurangen Olde Hansa vid Rådhustorget. Rolig stil på stället, men mindre god mat tyvärr, i alla fall inte salladen som vi prövade. När lunchen var avklarad fortsatte vi vår promenad i Gamla Stan, vi besökte bl.a. Ryska kyrkan, Domberget, Rådhustorget, St. Olaf kyrkan m.m. Vi hann även med ett besök inne på shoppingcentren Kaubamaja och Viru. När vi återvände till hotellet på kvällen hade klockan hunnit bli 21.00. Efter vår stadsrundtur gick vi till restaurangen på hotellet och firade min 18års födelsedag med en god middag och dessert. Själv beställde jag estländsk biff med pomfrit och i efterätt tog jag en creme brule. Mycket välsmakande måltid måste jag säga! Då den goda middagen var över hade tiden gått och det var bara att gå att lägga sig och sova direkt...!
På lördagen gick vi upp tidigt och åt frukostbuffé på hotellet, buffén var stor och god! Efter den goda frukosten gick vi åter igen in till Gamla Stan och spenderade dem sista timmarna i Tallinn med att gå runt och kolla in shoppingcentret Viru där man också fick en hel del inhandlat. Framåt eftermiddagen var det dags att bege sig ner mot hamnen för att gå på färjan tillbaka till Stockholm. Denna gången åkte vi med båten M/S Romantika som avgick 18.00 ifrån Estlands huvudstad. Väl på båten gick vi runt och kolla i Tax-free butiken en stund, vid klockan 21.00 orkade man inte mycket mer efter den långa promenade som vi tidigare hade gjort inne i Tallinn under dagen, så då var det bara att gå att lägga sig och sova ännu en gång! :-)
Nu har vi kommit till den sista och tråkigaste dagen på denna resan, Söndagen den 19/4. Vi vred tillbaka klockan en timme på morgonen och vande oss för svensk tid igen. Frukostbuffén på färjan måste jag verkligen sätta ett stort plus på, det var väldigt mycket att välja på och mätt blev man verkligen. Klockan tio åkte TallinK färjan iland igen och det var faktiskt skönt att komma tillbaka till Sverige igen, och detta ska ni veta säger jag inte ofta, jag vill alltid stanna kvar längre utomlands, men nu var det bara skönt att se Sverige. Bussresan hem var väldigt seg, inte så underhållande. Vi åkte med bussbolaget Resemakarn som jag inte tyckte var så bra tyvärr, vi hade ingen guide med oss på resan och chauffören kunde inte så mycket och han informerade inte så bra heller, det var också första gången han var i Estland.
Allt som allt var väl resan OK, men jag kommer nog inte återvända till Tallinn på ett tag, staden passade inte riktigt min stil, jag tyckte det var för lite att göra, tyvärr... Men fint var det absolut och maten var god, ja mycket mat blev det ju i alla fall, nästan lite för mycket tror jag, tyvärr... hehe...! :-)
Ha de bra!
/Travellover
Dela med andra:    

Kommentarer
Ynnej1976 säger:
Kul att läsa om din upplevelse :-) Och grattis!

Kan tänka mig att Tallin inte passar en riktig citygirl som du. Har själv varit där och tyckte att en halv dag räckte. Däremot gillade jag den Estländska landsbygden och kurorten Pärnu. Du får testa Amsterdam nästa gång ;-)
Postat 2009-04-23 18:15  Anmäl
Sirapp säger:
Cremé brule! Mums! Min favorit av alla favoriter :-)
Min moster var i Tallin för några år sen och dom var inte heller nöjda. De hade också dåligt väder, så det kanske påverkar mer än vad man tror... ;-) Jag älskar städer i strålande sol, oavsett var man är. Det är så skönt att vara ute då!

Grattis på 18-årsdagen i efterskott!
Postat 2009-04-20 16:11  Anmäl
Mjorumm säger:
Tack för din sammanfattning av resan som jag nu läst

Gratttis till 18 års dagen
Postat 2009-04-20 09:04  Anmäl
Jimhan säger:
Kul att läsa om resans bra och mindre bra aspekter. Och självklart, grattis!
Postat 2009-04-20 02:37  Anmäl
Gullsing säger:
Gratulerar till din höga ålder.

Gilla
Postat 2009-04-19 23:30  Anmäl
Reseglad säger:
Har nu läst din berättelse om Tallinn,synd att du inte blev helt nöjd med din resa.Hur är det nu att vara 18-år?
Kram Solveig
Postat 2009-04-19 23:28  Anmäl
Asine säger:
Grattis på 18-årsdagen! :)
Postat 2009-04-19 22:27  Anmäl
Gbenskar säger:
Välkommen hem och GRATTIS på 18-årsdagen!
Postat 2009-04-19 22:24  Anmäl
Karinlorvik säger:
Hej Marika och tack för din berättelse. Jag känner igen mig i en del av det du berättar, men jag har lite andra minnen därifån. Jag har upplevd Tallinn till olika årstider, bäst är självklart staden om sommaren. Vädret betyder faktisk en hel del när man är ute och reser.

Till sist: ETT STORT GRATTIS till 18-årsdagen!
Postat 2009-04-19 21:50  Anmäl
Zimon säger:
Synd att du inte åkte lite längre framåt våren, då hade du nog njutit lite mr av resan. Det kanske inte är så intressant för ungdomen att åka dit men jag uppskattade alla gamla vackra byggnaderna de har och njöt av fika på Rådhustorget, tittade på folk och njöt i solen. Jag håller med dig om att det har blivit ganska dyrt både boende och att shoppa, stor skillnad mot för 10 år sedan, då var det nästan gratis tyckte man.
Sommaren har de mycket festivaler med musik o folklore, då är rätt tid att åka dit om man gillar musik
Postat 2009-04-19 21:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Naturkatastrofer i USA
12 år sedan
Så var man hemma
13 år sedan
Det har blıvıt dags....
13 år sedan
VARMT!
13 år sedan
Quad Safari
13 år sedan