Stöd Ukraina

Petsods blogg

Onsdag 18 December 2019 - Rotorua

Rotorua!

Onsdag 18/12
Regn hela natten och morgonen. Klarnade upp under dagen och sen eftermiddag blev det jättefint. Började dagen med att ringa Britz support. Deras förslag var att åka till Rotorua enligt plan och ringa upp igen när vi var framme. Körde hwy 36 mot Rotorua. Vägen går uteslutande genom jordbrukstrakter och de sex milen klarades av på drygt en timme. Väl framme ringde jag upp igen och vi gjorde upp att en mekaniker skulle komma till oss på parkeringen vid Agrodome.
Vi åkte ut till Agrodome, som ligger ca en kvart från centrum. Tänkte gå in men ångrade oss. Dyrt och vi var ju här för två år sen. Det är kul att se showen med fårklippning etc, men som sagt dyrt och vi hade nyss sett den. Andrew från verkstaden kom efter 40 minuter och fixade avloppet på en kvart. Tätt i avluftningsventilen! Precis som jag tipsade mekanikern om igår. ”I dought it”, svarade han då. Amatör. Andrew sa att det var ett vanligt fel och sågade helt sonika av röret upp till ventilen. Slurp sa det och avloppet var fixat! Andrew var dock inte helt nöjd. Han ville blåsa ur systemet med tryckluft, så vi följde efter honom till hans verkstad på andra sidan stan. Nu funkade det. Skönt.

Åkte in till Rotorua igen och hoppades få plats på Hinemoa Street Carpark, som har ett tiotal fricampingplatser. Fullt, men precis när vi svängde in så var ett tyskt par i en mindre campervan på väg att åka. Jag frågade om de skulle åka. De sa ja, så vi tog deras plats. En kille kom då fram till oss och påstod att han stått och väntat på platsen och att den därför var hans. Jag såg att en liten camper stod parkerad vänd mot utgången, men uppfattade inte att de väntade bpå plats. First come, first serve! De fick plats senare. Vi firade Annelis födelsedag med Pavlovatårta! Nu hade solen kommit fram och vi gick in till stan. Parkeringen ligger mycket centralt. Toalett 100 meter bort. Varm källa och liten svavelsjö att beskåda. Vi gick mot Kuirau Park för att titta på geotermik. Mudpools, varma källor och sjöar mm. Gå hit istället för till dyra turistfällan Whakarewarewa! Här får du se det viktigaste utan kostnad. Men det är min åsikt! Jag och barnen gick till parken och Anneli till K-Mart för lite shopping. Vi gick sedan från parken till K-Mart till Pak n’ Save och sen till bilen. Totalt bil till bil blev det drygt en mil! Skönt att vila lite nu. Lagade mat. Tog en kort promenad efter maten. Parkeringen ligger i direkt anslutning till Government Gardens. En fin park med bowling greens, palmer och mycket blommor samt Rotorua museum. Museet är inhyst i Bath building och öppnades 1908. Museet är dock sedan 2016 stängt pga att byggnaden inte är jordbävningssäker. Här gick vi alltså en sväng. Soligt men blåsigt och svinkallt, så promenaden blev kort. Tidig kväll som vanligt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
4 år sedan
Hongkong
4 år sedan
Sydney
4 år sedan
Sista dagen!
4 år sedan
Nyår!
4 år sedan