Stöd Ukraina

Kerstins blogg

Tisdag 14 April 2009 - Jordanien

Ridning i Wadi Rum

Nästa dag när vi vaknade och skulle rida vidare hade det börjat blåsa , efter lunch hade det blåst upp till en mindre sandstorm , gick nästan inte att se var vi skulle rida . Guiden och hästarna var doch helt obekymmrade , ett gott tecken . När vi kom till kvällens lägerplats så såg det ut som en stor trekant rätt in i berget ( och nu menar jag STOR ) , inne där blåste det inte alls . Trotts det fick hästarna denna kväll på sig täcken. Den här kvällen blev vi snuvade på lyx sviten Öknaton = Cherraton och fick dela på ett litet tvåmanns tält där vår packning inte fick platts i tälltet ! ( lyxtält Öknaton var ett stort tremanna tällt ) Vis av skadan blev det till att skynda sig att välja tällt övriga kvällar !

Nu var vi ganska långt ut i öknen och allt började att kännas lugnare och mer fridfullt . Nästa dag red vi till en av alla narurliga sten broar som finns i bergen . Jag kommer inte ihåg vad den hette, men den finns på många vykort från Wadi Rum . I alla fall så gjorde vi ett stopp där och vi som ville fick klättra upp till den . Det gjorde jag , med lite hjälp av en fransk tjej i gruppen. det var jädrigt högt ( Jag är ju ganska höjd rädd, även om jag till viss del blev botad i Peru ) , jag gissar på ca 30 meter. väl där uppe så var det ju så klart värt mödan :-)
Sedan blev det att rida vidare och kolla på alla häftiga bergs formationer, vi red igenom smala raviner, över höga röda sanddyner och över gigantiska öde slätter . När vi skulle gallopera fick nästan alla hästarna hjärnsläpp och det blev tävling ,,,,,, Helena ( Min reskompis) är inte en så van ryttare , så hon höll på att falla av . Innan hästskrället stannade så höll hon sig krampaktigt fast runt halsen på den . Kunde ha slutat illa !!! Någon dag senare fick vi klättra upp i till en "källa" som låg högt uppe i ett berg . den var ca två gånger två meter stor . När det var regnperiod och den blev full så blev det även vatten i en basäng nedanför. Där vattnade Bedouinerna sina djur . Mitt i berget där vattnet skulle rinna växte det ett fikonträd, det enda gröna på flera kilometer :-).
Sista dagen när vi red mot bebyggelse igen så råkade jag gå omkull med min häst . Vi galopperade och det var lös sand , hon kastade upp huvudet och råkade snubbla, törnade in i hästen framför och rätt i backen!! Som tur var så kastades jag snett framåt , så hästen landade inte på mig :-) Huuu , det kunde ju ha gått hur illa som helst. Jag klarade mig med en stor svullnad under knät ( som sedan blev blå och gjorde skit ont ), små skrapmärke på sidan och ett blått finger ! Hästen fich inga skador .
Känndes helt overkligt när vi gick omkull , märkligt vad mycket man hinner tänka , Helena sa att jag skrek FAAAAAAAN :-)
Efter att hästen var infångad så red vi den sista timmen ner till ridanläggningen.
Ja så slutade äventyret till häst i Wadi Rum . Det var något av det häftigaste landskap som jag har varit i , kännslan av att tiden inte var viktig och att vi var så små i allt det storslagna . Visst var det tufft med så långa dagar till häst, sammanlagt red vi ca 10 mil ! Jag hade ju tränat mycket inför denna resa och jag tror inte att det hade fungerat om jag inte gjort det !
Dela med andra:    

Kommentarer
Kerstin säger:
Kan verkligen rekomendera det :-) Är verkligen helt nöjd !
Postat 2009-04-14 21:41  Anmäl
Magica säger:
Vilken härlig semester det verkar vara. Har funderat på ridresor men inte genomfört nån (häst & vagn i dalarna är det närmsta :) ) Jag var helt inne på Jordanien i Januari, men det blev Egypten i stället (inte så tokigt det heller) för researrangören hade inga resor dit i Januari och jag kunde inte välja tid att resa då. Jag tycker det verkar vara ett spännande land.

Verkar som om hästarna blev väl omhändertagna av arrangören.
Postat 2009-04-14 12:59  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vandring på Besseggen
13 år sedan
Ridresa
14 år sedan
Rid och spa wekeend
14 år sedan
Rid och spa wekeend
14 år sedan
Röda havet Aquaba
15 år sedan