Stöd Ukraina

Kerstins blogg

Tisdag 14 April 2009 - Jordanien

Röda havet Aquaba

Efter Wadi Rum och hästarna så var det dax för Röda havet och staden Aquaba ( eller hur den nu stavas) som är en frihandels son , med billig shopping. På kvällen åt vi middag med rid gruppen och kollade lite i affärer.Vi hittade en spritaffär som sålde inhemsk öl , den hette Petra beer och var faktskt god, men stark ! Den fanns i två varianter,,,,, 8 % eller 10% . Den påminnde en del om Norrlands guld i smaken !!!
Vi var inkvarterade på ett lyxigt hotell, underbart att duscha i en riktig dusch!!!! Jag hade naturliga dreddlocks i håret, hade ju som vanligt missat att packa hårborste . Dagen efter åkte vi till ett dyk och snorklings center. Det blåste ganska mycket, Helena resonerade som så att : Är jag vid Röda havet så ska jag jädrarimej SNORKLA !!! Det var ganska kallt i vattnet så jag avstod men Helena såg både fisken Nemo och fisken Doris. Jag låg vid polen i stället :-)
På eftermiddagen blev vi körda upp till Amman , det tog ca 4 timmar . Jätte drygt. Blev inkvarterade på ännu ett fint hotell . Sista natten i Jordanien, morgonen där på skulle vi åka till flygplatsen kl 07.00.

Sammanfattningsvis så tycker jag att detta var en fantastisk resa, skulle gärna ha stannat några dagar till . Det blev ju väldigt intensivt så det hade varit skönt med några dagar utan inbokade aktiviteter. Jordanien är ett vänligt land, med vänliga människor, stolta människor. De frågar så klart om du vill komma in och titta i deras affär, men svarar du nej med ett leende så är det okej. De blir inte påstridiga . Hopppas att det kan få fortsätta att va så , även nu efter att det börjar gå att åka charter till Jordanien.
Kerstin
Dela med andra:    

Kommentarer
Kerstin säger:
Ja het var en härlig resa , och en bra avslutning :-) Jag och Helena dricker ju sällan något på våra resor, men brukar som en kul grej alltid testa den lokala ölen ! Intages oftast av två jätte trötta , hysteriskt skrattande tjejjer med bok och chips på hotellrummet :-). Så även denna gång ! Det blev dåligt med bad i polen också, även om den var varmare ! Vet inte om du vet det, men jag är ju reumatiker, så min kropp gör sig inte alls bra ihop med kallt vatten :-)
Träningen innan hade verkligen gjort nytta , tror att det är nödvändigt att träna innan man ger sig iväg på en sådan här resa ! Kändes resutom "miljörätt" att rida. Jag hade märkligt nog ingen träningsverk alls :-)
Postat 2009-04-15 07:05 Radera
Postat 2009-04-15 14:35  Anmäl
Kerstin säger:
Du Anis. Jag tyckte verkligen att din komentar var tråkig att läsa, och jag tog illa vid mig av din ton. Förstår ju att jag skrivit något som har retat dig mer än att jag råkade stava ett ortsnamn fel ! Vet desvärre inte vad det var ?? Det var i alla fall inte meningen att göra någon upprörd med min blogg. Ber om ursakt för det !
Mvh Kerstin
Postat 2009-04-15 14:32  Anmäl
Crista säger:
Det visste jag inte...då är det verkligen strongt gjort. Självklart att du avhåller dig från det som kan göra det värre...det hade nog vem som helst gjort. Det är ju det lokala som är roligt att testa :-)
Postat 2009-04-15 12:16  Anmäl
Crista säger:
Det var ju en härlig avslutning du fick på en ganska ansträngande resa.
Tycker du kan vara värd det....det fanns alltså pooler där och sprit...ja varför inte ta del av det då.
Hur kändes det i kroppen efter ridturerna...hade träningen hemma gjort någon nytta.
Postat 2009-04-14 23:08  Anmäl
Kerstin säger:
Ja, det menar jag. Tack för hjälpen med stavningen :-) Du har helt rätt i att det finns pooler i sverige också !
Mvh Kerstin
Postat 2009-04-14 21:39  Anmäl
Anis säger:
Du menar väl Aqaba, man kan kolla stavning på kartan eller på nätet. Så bra att det fanns en spritaffär där! Då var ju resan värd pengarna, och poolen måste vara bättre än Röda havet, men det finns väl pooler även i Sverige.
Postat 2009-04-14 20:34  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vandring på Besseggen
13 år sedan
Ridresa
14 år sedan
Rid och spa wekeend
14 år sedan
Rid och spa wekeend
14 år sedan
Röda havet Aquaba
15 år sedan