Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Söndag 7 Augusti 2022 - Lofsdalen

Reser hem igen

Copyright © Bejjan888™

Avresa. Tyckte mig gå upp i tid för att inte stressa och hinna packa bilen och lämna stugan vid 09.00. Men blev lite sen ändå. Typiskt mig. Nåja, lämnade stugnyckeln i lådan utanför Destination Lofsdalen en kvart för sent. Det var lugn trafik. De som städar själva måste lämna stugorna först vid 11.00.

Körde till Sveg längs Riksväg 84. Här började trafiken tjocka på lite. Men inte alls farligt. Fram till Ljusdal blev jag omkörd av ett gäng bilar, några med MTB-cyklar hängandes på trekvart. Nåja. Stressa på ni – tänkte jag. Jag puttrade på i min lilla Renault Captur och svängde av på Riksväg 83, passerade Bollnäs och Kilafors.

Stannade till vid Norrlandsporten för kortare bensträckare. Kom ut på E4:an vid Tönnebro och hann köra några hundra meter innan korvstoppningen började! Kilometerlånga bilköer! Tyvärr är ju E4:an här en 2+1 väg och så fort det blev 2-filigt så blev alla hysteriska och började köra om. När det blev 1-filigt igen så blev det tvärnit och hastigheten sjönk till drygt 30 km/h. Hur kunde det vara så mycket trafik? Måste vara en helg då många slutar sina semestrar och ska ta sig hem. Men det retade gallfeber på mig och ett psykbryt var oundvikligt. Svängde av E4:an och körde via Ockelbo och ner till Sandviken. Nästan ingen trafik alls och man kunde hålla den satta hastigheten. Sedan provade jag köra ut på E4:an igen vid Gävle då det är 2-filigt hela vägen till Uppsala. Mycket riktigt flöt trafiken på som den skulle nu. Så skönt! Och det dröjde inte många minuter innan jag blir omkörd av ett par bilar som hade kört om mig innan Bollnäs! Nu kan de ju ha stannat för att äta längs vägen… men jag intalade mig själv att det var för att jag körde över Ockelbo – Sandviken för att komma förbi trafikstockningen som gjorde att de fick köra om mig igen (d.v.s. jag hade tjänat in tid på dem).
Kom hem till kl. 15.45 och släppte ut flickorna i sin bur. De var helt slut och gick och la sig i var sitt hus och tvärsov. De var så himla trötta. Matte var också trött. Tur att jag inte behövde handla något idag. Jag kunde ligga på soffan och ta igen mig, jag med.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
47 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
47 veckor sedan
En gråmulen dag
47 veckor sedan
Shkodër och Krujë
47 veckor sedan
Slapp dag... igen
47 veckor sedan