Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Lördag 15 Augusti 2009 - Helsingborg

Reseguidenträff

Ingemar_e föreslog för ett tag sen, att vi skulle ordna en RGträff i Helsingborg. Jag hängde på, eftersom vi bor i stan. Vi hade en hel del kontakt under tiden och det bestämdes att vi skulle träffas som idag den15 augusti.

Ingemar tog emot utombys nere vid Knutpunkten och de tog sig upp till Fredriksdals Friluftsmuseum och trädgårdar. Där tog jag och maken emot och så gick vi in på området. Jag tog mig friheten att försöka guida runt omkring. Vi såg rosenodlingarna lite på avstånd, eftersom rosorna hade fått lite för mycket regn och var lite överblommade.

Så gick vi igenom en mörk allé förbi Eva Rydbergs utomhusteater och vidare till Stadskvarteren som det heter. Man har alltså flyttat dit en hel del gamla byggnader från stan. Bland annat Hedströmska gården, där maken hade jobbat som springgrabb när han var mycket ung. Där tog han över och berättade lite om hur det var på den tiden.

Sen gick vi vidare och tittade på olika gamla byggnader, bland andra Lillarydsgården, som är låg och har gräs på taket. Vi tittade in där och såg då hur korta människorna hade varit på den tiden. Vi "långa" nutidsmänniskor hade inte kunnat ligga raka i de sängarna, som finns där. Vi gick vidare och tittade på det gamla apoteket, som också var ditflyttat med gamla burkar och en gammal fin kassaapparat.


Här vi samlade för fotografering av två fotografer, som alltså inte fick plats.

Vi var nu kaffesugna, så det blev ett besök i det fina kaféet och där satt vi ett tag och pratade lite hit och dit. Efter kaffet gick vi till köksträdgården, som är uppbyggd efter gammalt mönster. Speciellt för i år är, att några kända kockar fick vara med och så sina önskegrönsaker och de ska skördas nästa vecka och då får kockarna tillreda mat av sina egenodlade saker. Då blir det extra spännande att gå dit och få lite smakprover.

Vi var sen tvungna att passa tiden till Aurora, som skeppet heter, som vi skulle åka med och"tura", som man säger i Helsingborg. Det betyder att man sitter kvar mer än en runda och äter och dricker utan att gå iland. Vi hade förbeställt maten, så den kom fram rätt snabbt. För vår del var det först en sillmacka med ägg och skurna potatis. Jättegott!

Sillmackan.

Till varmrätt hade vi tagit fläskfilé med bearnaissås och stekt potatis. Det var jättefint det också. Andra tog fisk som varmrätt.



Vår varmrätt.

Några som sitter till bords.

Några till.

När alla hade ätit färdigt blev alla tvingade att vara med i en frågesport, som jag hade tagit fram. Tio frågor med tre svar till varje fråga. Den som svarade flest rätt var Bodidgeridoo, som vann evig ära. Jag tror i alla fall, att det var lite lärorikt.

När vi hade betalat för oss skulle vi gå iland och ta oss en öl eller så på en pub alldeles utanför Knutpunkten. Vi två hade inte ens fått in vår öl, för då blev allihopa tvungna att gå ut från stället, eftersom brandlarmet gick. Då blev vi två trötta och tog en taxi hem, men de flesta blev visst kvar.

De som var med på träffen var Ingemar_e med fru, Christa med make, Mpc, som kom ensam, Karin Lorvik med make, Femtioplus, som kom ensam, Haidi med make, Rommetorp med fru, Bodidgeridoo, som kom ensam och så Gullsing, jag själv med make.

Så nu sitter jag hemma och försöker knåpa ihop den här historien.
Dela med andra:    

Kommentarer
Marilcj säger:
Ni verkar ha haft en riktigt trevlig dag trots att vädret var allt annat än det bästa i lördags!
Synd man ej kunde medverka men jobbet kallade!
Mari
Postat 2009-08-17 18:04  Anmäl
Karinlorvik säger:
Ett stort TACK till er alla som höll i reseträffen i Helsingborg igår. Det var jättetrevligt att få träffas på detta viset och lära känna varann lite. Vi är precis hemkomna och är nu lite trötta. Förmiddagen strövade vi i Helsingborg i sol och VIND! Hemresan gick via Mölle "by the Sea", där vi åt en liten fisklunch och därefter hem till de Småländska skogarna.
På återseende önskar vi, Karin och Jan.
Postat 2009-08-16 22:03  Anmäl
Rommetorp säger:
Jag vill också tacka Gilla och Ingemar för att ni tog detta initiativ och tack till Max som också guide oss runt i Helsingborg
Postat 2009-08-16 21:02  Anmäl
Haidi säger:
Tack Ingemar, Gilla och Bert för en trevlig dag och kväll.
Tack även till Mpc som också bidrog med information om sin stad.
Marianne och Lars-Olof
Postat 2009-08-16 19:36  Anmäl
Femtioplus säger:
Ett svar även från mig! JÄTTETREVLIGT initiativ från Ingemar, och dig Gilla som sedan bidrog med Frdriksdal. Ja du oxå Bert som berättade lite anekdoter från Hbg:)
Och såklart en hälsning till Er Alla, kul att träffas:)
På återseende vid tillfälle som bjuds:)
Postat 2009-08-16 12:17  Anmäl
Mpc säger:
det samma säger jag till Bodidgeridoo
Postat 2009-08-16 11:24  Anmäl
Mjorumm säger:
Gilla detta har du knåpat ihop bra och trevligt
Förstår att ni hade roligt på träffen som jag verkligen hoppas kunna komma med på nästa gång
Christina
Postat 2009-08-16 11:04  Anmäl
Bodidgeridoo säger:
Får väl tacka Ingemar som kom med förslaget om träffen och ett jätte tack till Gilla och Bert som guidade och Berättade om både det ena och det andra där inne på Fredriksdal. Det var kul att träffa er alla :-))
Postat 2009-08-16 11:02  Anmäl
Mpc säger:
syn Gilla att du inte han med att träffa min fru hon kom dit eftet åt ni gått hem .
Postat 2009-08-16 10:38  Anmäl
Gbenskar säger:
Så trevligt! Synd att jag inte kunde vara med. Det är roligt att få en rapport om hur det var i alla fall.
Gunn-Britt
Postat 2009-08-16 00:57  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Dodi
Dodi säger om Gullsings bild "Förrätt":
Åh , sillsmörgås , det börjar vattnas i munnen ...
21 april 2010 14:47
Rommetorp
Rommetorp säger om Gullsings bild "Alla samlade på Fredriksdal":
Ni som inte var med gick miste om något för det var roligt
22 augusti 2009 00:08
Ingemar_e
Ingemar_e säger om Gullsings bild "Till bords.":
Det var ju tur att vi turade, annars hade vi inte hunnit med all den goda maten OCH drycken!
17 augusti 2009 07:59