Stöd Ukraina

Cattis66s blogg

Torsdag 29 September 2011 - London

Resa med dottern till London 29 sept-2 oktober

När dottern önskade sig en present till sin 20-årsdag så valde hon till min förtjusning att på plats nummer ett placera en resa till en europeisk stad med mamma;). Så med glädje kunde jag välja stad och eftersom jag vet att hon älskar England och hade oturen att på sin språkresa till Oxford inte få möjlighet att besöka huvudstaden pga bombhot, så blev valet enkelt.
Normalt när vi åker brukar hon klaga på att vi hamnar i någon skrubb medan lillebror som åker på weekends med pappa får bo på lyxhotell. Inte helt rättvist, men jag bestämde att vi på denna resa skulle bo lite bättre.
Genom diverse sökande på internet hittade jag till slut ett hotell som föll mig i smaken. Kostnaden var dock lite dyr, men en hotell sajt hade ett rikigt bra pris inkl frukost, så jag mailade hotellet och ville kolla om de kände till sajten. De lovade mig då att jag skulle få samma pris direkt via hotellet, så jag slog till direkt.

Övernattning på Jumbojet
Började vår resa med att övernatta på Arlanda. Vi valde att prova Jumbojet Hostels. Vid incheckningen blev vi tillfrågade ifall vi ville uppgradera till egen dusch och toalett för endast 200:- vilket vi nappade på. Vi fick en av de två sviterna, inte cockpit utan black svit allra längst bak i planet. En trevlig upplevelse även om det var väldigt lyhört.

Väl kraftig mysbelysning, vi hittade rätt ljusknapp först på morgonen.

Torsdag
Morgonen blev tidig, vi skippade frukosten på Jumbojeten och tog oss med bussen direkt till Arlanda för att åka med British Airways till London City. Resan över gick fort och det var enkelt att ta sig in till stan. Efter en kort promenad från Westminster kunde vi checka in tidigt på vårt suveräna hotell Minthotel Westminster.
Vårt rum

Efter incheckningen begav vi oss med buss upp till Covent Garden för lite mat och shopping. Promenaden slutade så småningom på Oxford Street.

Vy från bussen förbi Big Ben.
Inne i Covent Garden

På kvällen såg vi musikalen Legally Blonde, jättebra och rolig musikal.

Fredag
Lite sovmorgon, vi hade bokat en guidad tur av Parliament direkt på morgonen, vilket var tur, eftersom även denna dag skulle bli varm. Vi hade temperaturer på 27 grader och strålande sol under hela vår vistelse.
Guidningen var väldigt intressant och kan rekommenderas varmt.
Tog en buss upp till Oxford street för ytterligare lite shopping.
Gatan som ligger strax bakom Oxford Street.

Vi hade även bokat in en guidad tur av Buckingham Palace som startade kl 17.00, efter stängning. Även denna tur var intressant och tog ca 2 timmar.

Lördag
Tog en tidig buss till Oxford. Vilken mysig liten stad! Vi gick en intressant guidad rundvandring i ett antal College innan vi strosade själva i Christchurch College. Efter lite mat och shopping tog vi bussen tillbaka till London. Under bussfärden kom vi på att vi ville gå en Jack the Ripper tur, så vi begav oss direkt till Towern för att hinna med turen som startade därifrån. Vilket lyckokast, guiden var suverän, en av guiderna från Towern. Han gjorde turen klart minnesvärd.
Ett bra slut på en bra weekend.
Oxford

Matsalen i Christchurch Collage (Harry Potter)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vårkänslor
11 år sedan
Ingen höstresa i år
11 år sedan
Weekend i Stockholm
12 år sedan
Kallt
12 år sedan
Resa med dottern till London 29 sept-2 oktober
12 år sedan