Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Måndag 11 Mars 2013 - Ras al Khaimah

Ras al Khaimah, Förenade Arabemiraten

Jag och hustrun har tillbringat en vecka i solen bara sex timmars flygning från Stockholm. Ca. 25 grader i vattnet och ca. 30 i luften. En hel vecka utan några ”äventyr” eller utflykter. Mycket olikt mig då jag reser.

Denna gång skulle jag bara koppla av, vilket jag normalt har mycket svårt för. Det måste alltid hända något.

Jag har denna gång klarat av att bara ligga i skuggan under ett parasoll och lyssna på pod-versionen av Sommar i P1 från 2012, av vilka jag tidigare missat samtliga sändningar.

Badat 2 – 3 gånger per dag har jag gjort i det salta vattnet i Persiska viken, eller jag borde kanske skriva Arabiska viken vilket man helst säger på den arabiska halvön.
Och naturligtvis promenerat utmed stranden på mornarna innan solen ännu blivit för stark.

Vi hade ju kunnat ta en dagstur till Dubai, som bara ligger en och en halv timme bort med bil eller buss. Kostnad för busstur enkel resa ca 50 SEK. Men shopping lockar inte mig så att bese de spektakulära byggnaderna i Dubai City får bli nästa gång.

Jag hade också kunnat åka på jeepsafari ut i öknen, men det hade jag ju redan gjort då jag var i Oman för ett par år sedan.

Vidare hade jag kunnat, utan att lämna hotellområdet prova på att åka vattenscooter, men det lockade mig inte. Jag hade också kunnat testa Parasailing efter motorbåt, men det hade jag redan gjort både i Tunisien och på Mauritius.

Det jag inte testat och det som fanns tillgängligt var att flyga en ultralätt flygfarkost som hängde under en stor glidskärm, en sådan som hang gliders använder.. Detta tyckte inte hustrun var något jag behövde testa så därmed avstod jag.

På det hela taget har jag haft en lugn och skön vecka utan stora ovationer på ett mycket bra hotell (Hilton Beach R.A.K.)

Halvpension med en bra frukost och buffemiddag med varierande tema varje dag.

Ville man inte bada i havet kunde man välja antingen någon av de tempererade sötvattnepoolerna eller en icke temperaturkontrollerad saltvattenpool. Jag föredrar dock att bada i havet.

Dessutom kunde jag varje dag studera fenomen i naturen såsom en varje dag återkommande Härfågel som ivrigt letade mask i gräsmattan. Den påminde mig om Aracuan i Kalle Anka i djungeln, på julafton, utseendemässigt och i rörelsemönstret
Ala-pa-pa-pa-pa-pa- paliap……

Ett annat naturfenomen som väckte stor uppståndelse var då vi några av de sista dagarna fick besök av stora rockor utmed stranden.
Därmed kan man säga att RAS AL KHAIMAH ROCKAR!
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger:
Var det därför du blev sjuk ----av att vara så stilla på din semester? :-)
Tack för info om vad man kunde ha gjort i alla fall.
Postat 2013-03-20 20:27  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet