Stöd Ukraina

Jacob12s blogg

Lördag 25 Januari 2014 - Koh Chang
Resealbum: Thailand 2013

Planen för den sista månaden & Rysstudie

Idag är det 31 dagar kvar tills vårt plan lyfter hem mot Sverige igen. Det känns kort i förhållande till hur länge vi redan varit borta men långt när man tänker på hur lång en normal semester oftast är. Och hur många dagar 31st verkligen är.

Här om dagen beslutade vi oss, tillsammans med fam Kunosson, att lämna Koh Chang och Chai Chet för att hyra ett hus tillsammans i Mae Phim i en vecka. Huset, eller typ vår mansion, för en vecka ligger i samma område som vi bodde i innan vi kom till ön men det är liiiiiite större - nämligen 340kvm. Tjo! Vad sägs om fem badrum, åtta sovrum (om jag minns beskrivningen rätt), olika sällskapsrum och egen pool! Lite skillnad från de 20 kvm vi bor på nu. Med lite perspektiv så är nog inte Blue Mango/Mae Phim så tokigt som det kändes när vi var där sist. Visst, utmaningen med strand och matbekvämligheter kvarstår men ytorna och sällskapet kommer väga upp det. Att bo tillsammans gör att vi kommer kunna få ett kvällsumgänge som hittills har varit svårt med små sovande barn i olika bungalows.

Denna resa har kantats av sjukdomar och det tar på kraft och energi, särskilt när man bor trångt med två små barn. Nu är det tyvärr Jacobs tur igen. Hans allmäntillstånd är det inget större fel på men han hostar, snorar och har haft feber/något förhöjd temp. i fyra dagar nu. Magen är bra och han verkar inte lida på något vis så vi antar att det är en vanlig förkylning som vår känsliga Lill-Arne dragit på sig efter ett kvällsdopp med lite för mycket vind för en vecka sedan. Så läget just nu är att vi turas om att vara hemma i svalka och lugn med J medan den andra försöker stimulera C vid pool/strand. Igår var vi dock trötta på att sitta hemma så vi tog en taxi och åkte in till White Sand och typ Jensens Bofhouse som vi blivit rekommenderade av Jack och Max farmor med man. Stefan fick en god köttbit, jag åt lax och potatis, Charlie den bästa fried rice chicken på hela resan och Lill-Crazy-Arne som inte har någon vidare matlust tuggade i sig det lika säkra kortet som amen i kyrkan - pommes frites! I know. Helt emot vad jag någonsin trodde att jag skulle föda min ettåring med men 1. Han äter "något" trots sjuka 2. Han får i sig salt 3. Han sitter faktiskt stilla och nöjd i typ 10-15 minuter!
Innan denna förkylningssväng så har han ju visat prov på att vara en äkta matgalning så vi vet ju iallafall att han kommer återgå till normal (hrmmm...) kosthållning när han mår bättre.

Idag var jag och Charlie på stranden på förmiddagen och byggde en bondgård till några av hans djur. På närmre än ett replängds avstånd (på en hyfsat stor strand faktiskt) slog sig en hel brokig bohemryssällskap (oväntad kombo va?!) ner och vräkte ut sig med hela sitt pick och pack. Dem hade en liten kille på ca 1,5 år (visserligen väldresserad, hade nog knappt släppt C med blicken hälften så länge som de gjorde) som anslöt sig till oss. Inget fel i det i sak men jag anser att man bör stämma av läget med de "utsatta" istället för att se det som en gratis barnvakt. C var inte jätteroad av att pojken tog hans djur men jag sa att han måste dela med sig vilket han snällt gjorde. Frågan är om det var pojken eller en vuxen i sällskapet som tyckte Charlies orm var roligast. När jag tittade till hade en av killarna lagt ormen på magen medan han solade. Okej... Varför? Lät det vara, i typ 30 min. Tröttnade sedan och frågade om min son kunde få tillbaka sin orm vilket han med fick med två höjda ögonbryn. Intresseklubben antecknar kanske men detta är ett av många exempel gällande ryskt hyfs. JA, efter drygt två månader i Thailand som fullkomligt invaderats av ryssar, nästan mer än svenskar, så är beteenden som detta enligt min högst ovetenskapliga men självupplevda utredning så som "dem" jobbar så att säga.

Nu vaknade Lill-Arne så jag ska se om han är intresserad av att tvångsmatas av något mer näringsrikt än pommes eller mango. Charlie hälsar att han ser fram emot lördagsmyset som enligt eget val består av en Chupa Chup klubba. Börjar jag pilla på pappret runt klubban nu, dvs 15.00 på eftermiddagen, så kanske kan lyckats få upp den till efter middagen. #kanvd:nföromslagetpåchupachupsklubbornakommaochvisahurmanrimligenfåruppdetpåettickehjärnblödningsframkallandevis?

Puss!
Dela med andra:    

Kommentarer
Macho säger till Jacob12:
Hej.
Jag kollade på bloggsidan här på RG.
Jag trivs själv väldigt bra när vi är i Thailand,
därför tycker jag det är kul att läsa om andras erfarenhet därifrån.
Din blogg är väldigt rolig.
Det är ju tur att du skriver bättre än du pratar, Jacob.
Jag ser fram emot att läsa om fortsättningen på eran resa.
Hälsa brorsan, mamma och pappa.

MVH Macho
Postat 2014-01-27 17:27  Anmäl
Jacob12 säger till Macho:
Tack! Hur hittade du hit?
Postat 2014-01-27 15:47  Anmäl
Macho säger:
Väldigt rolig och underhållande blogg.

MVH Macho
Postat 2014-01-25 16:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet