Stöd Ukraina

Youcans blogg

Tisdag 14 Oktober 2008
Resealbum: La Réunion

Piton de la Fournaise och vaniljcooperativet.

Jag och Amelie ger oss av till vulkanen Piton de la Fournaise. Vi kör vägen le Tempon vilken är indelad i små distrikt. Ganska lustigt när man passerat ne 17 och inser att den aldrig kommer ta slut. Nu är du i det 17e distriktet! Det regnar när vi kommer fram till vulkanen och sikten är dålig. Framför vulkanen ligger "Plaines des sable" - månlandskapet. Vi går i rask takt genom detta för att inse att även om vi tar oss upp på vulkanen så kommer vi inte kunna se något pga sikten. Besvikna går vi tillbaka. Utflykten är inte helt förgäves. Det är en vacker och dramatiskt körväg med röd lavaväg. Vi går tillbaka till bilen och kör vidare. Vi tar oss till Bras Panon och vaniljcooperativet där vi avnjuter en härlig lunch. Anka i rödvinssås med vanilj och kräftor i gräddsås med vanilj är helt nya smaker för mig men det var mycket gott. Vi ta sedan en guidad tur inne på cooperativet och lär oss hur vanilj odlas, skördas och framställs.

Lite allmännyttig information om framställning av vanilj =)
Vanilj kommer från en orkidée. Man odlar plantan, pollenerar blommorna för hand med en sticka, väntar på att frökapslarna skall växa och mogna i nio månader. Därefter skördas vaniljen, badas i 75° vatten, täcks över för att bevara värmen i tre dagar (tror jag det var), torkas i ugn i 75° i omgångar, torkas i solen i omgångar och efter ett antal processer blir det vaniljstänger på det vis vi känner till. De vaniljstängerna som inte är så fina mals ner till pulver och används inom industrin och den fina vaniljen säljs styckvis.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet