Stöd Ukraina

Lengans blogg

Torsdag 14 Augusti 2008

Peking 13/8

13/8:
Vi skulle på landhockey och vaknade i bra tid, 09.00. Men den sist Long Island Ice Tea gjorde sig påmind så jag skickade sms
till Rickard och Oraklet: Stämningen är makalös, gåshud! Sen somnade jag om... På eftermiddagen kände vi oss äntligen
starka igen så vi tog taxi till handbollen och chaffisen körde rätt direkt! Vi hittade biljetter utanför för 200 RMB och bänkade
oss sedan på rad ett bakom avbytarbänken. En av ledarna i svenska damlaget tyckte det var synd att vår före detta spelare
från Fjärdhundra "Lindblomskan" inte var med eftersom vi hade så fin Fjärdhundraflagga. Precis inför match kom en gammal
kompis hemifrån och satte sig brevid oss, -Tjena Legner, sa "Surre"! Matchen inleddes bra av svenskorna. Efter en stund hade
vi 9-4 mot Sydkorea och man började hoppas på en skräll men flera utvisningar och en otrolig målvakt i Sydkorea krossade
den drömmen. Det blev en klar förlust till sist men det var kul ändå att se lite handboll.
Efter matchen åkte till ett stort affärskomplex för elektronik. När vi som enda västerlänningar klev in på gatuplan jublade
alla försäljare och det blev nästan värre än MBK i Bangkok. Jag blev meddragen upp på elfte våningen till Sonys kontor där
det visade sig att managern var svårflörtad. Inte min favoritkamera under 2000 RMB, ok ingen affär så vi tog lunch.
Blev ganska uttittade då vi försökte få i oss kycklingen och ris med pinnar... Men det var gott och billigt :)
Till sist hittade jag ett bås på en av våningarna där jag kom överens om ett pris på min kamera, 1250 RMB. Då drogs jag med
till våning elva igen och ny förhandling med bossen. Pressande att sitta i ett kokhett rum med en massa kineser och en boss
som bara vill ha mer och mer pengar. Till sist blev jag förbannad och det slutade med att min kamera kostade 1400 RMB och
då fick jag med en europeisk kontakt samt minneskort. En upplevelse rikare i alla fall.
På kvällen satt vi som vanligt på Waldners när "Hattkillarna" plötsligt gjorde entré, stående ovationer! Flera från Athen-OS
börjar komma på plats, nu saknas bara "Söder".... Managern Chris fick två friidrottsbiljetter av oss som han skulle ge till sin
dotter och i gengäld skulle vi få äta och dricka för 350 RMB. Sen frågade jag om han kunde hjälpa oss med hotell eftersom vi
bara hade boende i fyra dagar till. Då drog han med oss till hotellet brevid, fixade en visning av rummen och ett bra pris så
självklart tackade vi ja. Halva priset mot vad vårat första hotell ville ha samt 10 m från baren, bra bra.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet