Stöd Ukraina

Robbos blogg

Måndag 7 April 2008 - Guadeloupe

Paradisö utan turister?

Undrar du om det går att hitta en paradisö med underbara stränder, fin mat, bra dykvatten och vacker natur men utan turister ala Thailand???

SLUTA LETA !!!

Guadeloupe består av 2 öar(nåja) sammanlänkade med hjälp av en smal landtunga.

Grand Terre är den östra ön. Denna del av Guadeloupe är plattare och det är här turisterna håller till.
Letar du dig istället till den västra delen som heter Basse Terre så finner du helt plötsligt en helt annan värld.

Basse Terre är mycket grön och har berg, djungler samt en aktiv vulkan och kanske bäst av allt... nästan inga turister. Uppe i norr finner du Langleys Hotell Fort Royal. Ett hotell som nästa bara inhyser nordbor och som domineras av svenskar, norrmän och danskar.

Hotellet är mycket vackert placerat på en udde med stränder på båda sidor och trot eller ej men den ena är nästan folktom. Här kan du få vara för dig själv om du har tur.

Den vänstra stranden från hotellet sett har en fin strandpromenad bort mot de Bungalows som hotellet också har till förfogande för sina gäster. Har du lust kan du ju vandra längs stigen till stranden La Perle??? Här får du vara för dig själv.

Längs promenaden finns även dykcentret med instruktören Carro som är svensk. Här hyr man även ut kajker, segelbåtar, surfingbrädor och dyligt. Det finns även möjlighet att gå i "skola" och lära sig seglingens konster eller kanske hur man surfar?

Den charmiga receptionen ligger också här. En receptionsbyggnad utan väggar känns det som med fina soffor att "softa" i. Kanske vill du ha en espresso innan du rundar av kvällen?

Det som Langley annars är så bra på är maten. En vacker restaurang med utsikt över havet och solnedgången bjuder på 3 rätters middag, kanske med ett gott vin? Restaurangen är nybyggd i en mycket intressant och vacker byggstil. Personalen möter dig med ett leende varje kväll och ger mycket bra service.

Vad finns det att göra då? Jag har ingen lust att "bara" sola och bada !

Du har kommit till rätt ställe. Förrutom ovan nämnda kajaker etc så finns även 4 tennisbanor varav 2 har strålkastare på kvällen. Varför inte ta en lektion i tennis eller ställa upp i turneringen för gästerna?

Utflykter finns det också gott om. En båttur till en paradisö med snorkling och efterföljande barbeque kanske passar? Kanske vill du hellre besöka den botaniska trädgården eller kanske klättra uppför en aktiv vulkan? Möjligheterna är oändliga. Canyoning är också populärt!

Hur tar man sig hit och hur ser prisbilden ut?
Lanleytravel flyger direkt från Arlanda till Pointe-a-pitre och det tar ungefär 9 timmar och 30 minuter.
Prisbilden är ungefär som hemma i Svedala. Man reagerade inte på priset när man handlade med annat ord. Vare sig billigt eller speciellt dyrt.

Jag och min fru hade en underbar semester och kommer garanterat att komma tillbaka till "vår" ö !
Dela med andra:    

Kommentarer
Robbo säger till Margot:
Hej Margon.
Jag försvann från Reseguiden av olika anledningar men är nu tillbaka. Hur blev din/er resa till guadeloupe?
Postat 2016-01-17 16:45  Anmäl
Margot säger:
Oj, det låter härligt, Vi är på väg dit. Ska man ta all inclusive? Har hört att maten annars blir dyr (gäller då lunchen eftersom middag finns med) Hur är avstånden om man själv vill köra bil till den andra ö-halvan, och staden Point-A-Pitre Tidsmässigt. Är det lätt att själv ta sig till botaniska trädgården . En som längtar, Margot
Postat 2012-11-11 19:48  Anmäl
Christian70 säger:
Intressant blogginlägg. Funderar på ev en resa till Guadeloupe och Fort Royal till vintern 2012/2013.
Har du någon prisbild på att hyra bil.
Och vet du något om utflykter/transporter till andra öar, som Dominica, Montserrat, Saint Barth..
Postat 2012-04-01 09:57  Anmäl
Maxlan säger:
Är det för mycket svenska i området?
Postat 2008-11-29 18:26  Anmäl
Joakimn säger:
Och..dykningen hur var den, Visibilitet, temp, vad fanns det att se,
hur mycket kostar det att resa dit o dyka. boende,bra? billigt?
Skulle uppskatta lite mer info ang dykningen/Mvh Joakimn
Postat 2008-04-09 07:27  Anmäl
Robbo säger:
Hej Marika, jag har uppdaterat bloggen med reseinfo samt priser. Jag har även redigerat texten lite.
Postat 2008-04-08 08:05  Anmäl
Marika säger:
Vilket bra tips! Men hur är prisbilden och hur tar man sig bäst hit?
Postat 2008-04-07 23:50  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dykningen...
15 år sedan
Paradisö utan turister?
15 år sedan