Stöd Ukraina

Robbos blogg

Tisdag 11 Mars 2008 - Guadeloupe

Dykningen...

Jag fick en fråga runt dykningen och svarar naturligtvis på detta med en liten blogg...

Costeau rankade dykningen runt Guadeloupe till en av världens bästa men så är nog inte fallet nu.

Tyvärr så gick fiskare hårt åt det marina livet men efter påtryckningar riktade mot den Franska staten har man skapat skyddade naturreservat under vattnet. Mest känt är Reserve Costeau utanför Basse Terres kust och det är också här man hittar den bästa dykningen.

Langley Travel arrangerar båtturer hit en gång i veckan med hjälp av dykcentret Tropical Sub som har lokaler i samhället Deshais, några kilometer från Fort Royal. Priset är 40€ och man åker dit i Tropical Subs katamaran.

Vad kan man förvänta sig att se? Jag dök med Tropical Sub utanför Deshais vid Anse Thomas och där såg vi sköldpaddor, färgglada fiskar i olika storlekar men häftigast var nog ändå det cylinderformade stimmet med barrakudor som sakta roterade runt, runt men ändå framåt i färdriktningen. Det är dock ovanligare med ”stora” fiskar men korallerna är fina med mänger med ”tube sponges” och andra växter. Sikten under mina dyk var bra och runt 25-30 meter skulle jag tro. Dykningen runt Guadeloupe slås på fingrarna om du jämför med andra ställen där den är som bäst men var för mig ändå en trevlig upplevelse.

Generell dykinformation om du vill dyka med Langley finner du nedan:

Dagliga dykavgångar: 09.00-11.30 & 14.00-6.30
Nattdyk (enbart söndag): 17.00 – 20.00

Varje dyk kostar 40€ förutom nattdyket som kostar 50€. Priserna inkluderar all nödvändig utrustning. Du bokar och betalar på plats. 3-dyk-paket kostar 100€ om du bokar hemifrån Sverige och 115€ om du bokar på plats.

VILL DU TA DYKCERTIFIKAT?

PADI OPEN WATER kostar 320€ om du bokar hemifrån och 410€ om du bokar på plats. Numera gör man teorin hemifrån och de praktiska övningarna på plats. Så var det inte när jag åkte dit i Mars 2008. Kursen omfattar 5 lektioner i bassäng och 4 dyk i havet.

PADI ADVANCED OPEN WATER kostar 215€ om du bokar hemifrån och 300€ om du bokar på plats och omfattar 5 dyk I havet och inkluderar djupdyk, navigationsdyk, vrakdyk, naturdyk och nattdyk.

Läs mer på http://www.langley.eu/sv/Guadeloupe/
Dela med andra:    

Kommentarer
Joakimn säger:
Tack för den informativa o bra sidan..
Jag tror själv att Filippinerna är mer lockande gällande dyk o priser.
Postat 2008-04-16 11:43  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dykningen...
15 år sedan
Paradisö utan turister?
15 år sedan