Stöd Ukraina

Tildats blogg

Söndag 25 April 2010

På villovägar i Europa

Fredag den 16 April
Ett telefonsamtal som förstör ett halvår av förväntan kommer -Askan har ställt in vårt plan till Gran Canaria. Det enda positiva är att vi får pengarna tillbaka. Hela familjen sitter och tröstäter resten av kvällen.

Lördag den 17 April
Efter mycket prat fram och tillbaka så bestämmer vi oss för att sätta oss i bilen och bara åka. Ingen är särskilt sugen på att gå tillbaka till jobbet eller skolan eftersom vi alla varit inställda på att få sola och slappa, och eftersom vi inte vågar chansa på att boka en ny resa om några veckor så sätter vi igång att packa om våra väskor. Med våra stora resväskor fortfarande uppackade fyller vi små väskor med lite allt möjligt eftersom vi inte vet hur vädret kommer bli.
Vi kikar på msn väder och eftersom det var varmast neråt Frankrike satte vi det som ett mål, och sedan hoppade vi in i bilen utan att ha en karta eller ett exakt mål - Något som är otroligt ovanligt när det kommer till min familj och speciellt min mamma.
Vi lämnade huset vid ca. 15:45 men efter att vi hunnit till Fjärås fick vi vända om eftersom mamma glömt bok. Efter det åkte vi neråt till Malmö och tog Öresundsbron över efter att ha ätit hamburgare på Max.
Vi åkte genom Danmark och tog färjan 21:40 till Puttgarden, Tyskland.
Vi åkte till Lübeck där vi hittade ett hotell att sova i över natten.

Söndag den 18 April
Vi hade väckning 8:40 och åkte från hotellet vid nio. En timma senare stannade vi på en bensinmack och åt frukost. Schnitzel-macka. Det var grönt överallt, och 15 grader varmt!
Vi kom fram till att den Tyska nationalsporten borde vara att cykla och titta på motorvägar eftersom på alla broar över motorvägen står det människor med cyklar och glodde ner på bilarna under. Vissa hade till och med stolar med sig!!

Inte ett flygplan syntes på himlen som var helt klarblå. En väldigt ovanlig syn.

Vi stannade till i en liten stad som hette Duisburg och åt lunch. Vädret var så fint så vi satt ute och åt.

Efter det åkte vi vidare och kom in i Belgien där vi hittade ett hotell i Liége för att stanna över natten.
Efter att vi checkat in gick vi ut på en promenad för att se stan och hitta något att äta.
Först var det soligt och mysigt, men när solen började gå ner och vi gick i små gränder så började det komma fram en massa konstiga människor som både såg ut och betedde sig konstigt.
Det slutade med att vi helt plötsligt var på väg mot hotellet igen, och vi kom fram till att ingen var riktigt hungrig efter den sena lunchen, så vi hamnade på hotellrummet med köttbullar och chips istället.
Måndag den 19 April
Vi hade väckning på som vanligt för att hinna ner till frukosten. Det var en god frukost med bland annat bacon och nutella! Efter frukosten checkade vi ut, och en konstig engelsman som jag aldrig tidigare sett kom fram till mig.
Han: " blah blah blah"
Jag: "What?"
Han: " Are you leaving already?"
Jag: "ehm yes?"
Han: "okay.. have a nice trip"

Engelsmannen tyckte antagligen att vi åkte hem för tidigt!?
Vi åkte in i Frankrike, och åkte igenom en massa små mysiga byar och stannade till i en för att handla på Lidl.
Tillslut kom vi till en stad som hette Laon och som blev dagens slutstation.
Staden bestod av ett berg där den äldre delen låg, och runt berget låg nyare delar av staden.
Vi åkte upp till toppen och efter att ha tittat in på en turistbyrå och fått en karta över staden så parkerade vi och vandrade runt lite.
Vi hittade en resturang där vi slog oss ner och försökte beställa mat genom att peka. Det var runt 20-22 grader varmt så vi satt ute och åt igen.
Hela den gamla delen av stan bestod av kullersten och stenhus med en gammal katedral mitt i.

Efter att vi varit där uppe i ett par timmar åkte vi ner från berget och hittade ett hotell nedanför. (efter en hel del letande eftersom gps:en sa "Destination" 200 meter innan vi var framme.)
På kvällen tog vi en buss upp till berget igen, och busschauffören var väldigt intresserad av vad vi gjorde där.
När han fick reda på att vi var från Sverige frågade han om vi hade Engelska som modersmål, och han pratade själv riktigt bra engelska för att vara fransman!
När vi skulle ner för berget gick vi ner för branta söndriga trappor och genom en brant skogsdunge.

Tisdagen den 20 April
Vi åt frukost och hade egentligen tänkt stanna en natt till eftersom det var så mysigt här, men hotellet var fullt så vi checkade ut. Vi började med att åka bort till ett köpcenter och gick runt lite i affärer.
Mamma vandrade runt i en affär medans jag och pappa satt utanför och väntade.
En evighet senare kom dem inom synhåll.

Jag: "Har mamma hittat nått nu eller?"
Pappa: "Vet inte..."
....
Pappa: "Ja det har hon, eftersom johanna (min syster) är så glad oxå."

Shopping-glädje smittar?

Vi köpte lunch i en mataffär och tog med oss det upp på berget där vi hittade en gräsmatta som vi ockuperade med våran filt. Vi käkade lunchen och sedan låg vi och solade. Eftersom det egentligen var det vi var ute efter sket vi i vad dem påpälsade fransmännen som passerade tyckte och låg i bh och solade.
På eftermiddagen satte vi oss i bilen och åkte till en stad som hette Reimes.

När vi hittat ett hotell och mamma viftat med sitt medlemskort för att vi skulle få bra pris så bytte vi om och gick ut på stan.
Vi gick i affärer och sedan åt vi pizza på en pizzeria där stadens alla tonåringar hängde. På i princip alla pizzorna hade dem potatis...

Pappas kommentar om franskan
"Man vrickar ju tungan!"

Onsdagen den 21 April
Väckning 8:30 för frukosten och sedan direkt ut på shoppingrunda.
Jag fick köpt två par skor, men hittade ingen studentklänning som målet egentligen var.
Hela staden var under ombyggnad eftersom dem bytte ut spårvagnsrälsarna och det var omöjligt att köra bil där!

Vi åt lunch på ett brasserie, och när vi försökte få servitrisen att förklara vad ett ord i menyn var så slutade det med att hons tog och skrek ut fårläten.
Efter lunchen fortsatte vi vandra i affärer och vi tog en frapino på donken. Dock inte lika god som espresso houses!
När vi kom tillbaka till rummet hade kortet slutat funka så vi fick gå och fixa det. Det visade sig att dem hade kort som bara funkade i ett dygn...
Till middag blev det thaimat, och jag lyckades sno med mig ett par souvenirer - ät pinnar.

Torsdagen den 22 April
Väckning, frukost och packning var det som gällde idag.
Vi åkte iväg genom Belgien och Holland mot Bremen.
När vi kom till Nederländerna ropade mamma
"Nu kommer skylten för Bryssel!"
Lite ute och cyklar?

Vi stannade till på en bensinstation i Belgien där det fanns en enorm skylt.
Det var väldigt konstigt att inte se ett enda flygplan på himlen under hela resan så så fort vi väl såg ett när dem började visa sig på himlen skrek vi som om det var UFOn vi såg.

När vi kom fram till Bremen hittade vi ett litet hotell med en ägare som trodde han var rolig, och syrran och jag fick ett rum som luktade stekta fiskpinnar och cigarett rök.
När vi skulle sova fick jag ligga och övertala syrran om hur hon skulle gå tillväga om någon skulle bryta sig in i vårat rum.
Vad vi skulle säga om till polisen, eftersom vi inte hade en blekaste aning om vart vi egentligen var.

Fredag den 23 April
Vi vaknade återigen tidigt av väckningen och gick ner för att äta lite frukost.
Jag käkade en macka med tomat och mozzarella ost, och syrran trodde det var ägg...
Efter frukosten åkte vi till ett shoppingcenter och handlade lite kläder, och sedan åkte vi in till centrala Bremen för att vandra runt lite. Vi hittade Starbucks och hela dagen blev underbart bra.

Efter att vi gått runt i lite fler affärer och sett statyn av "musikanterna från Bremen" så köpte vi med oss varsin kaffe i bilen på väg mot puttgarden.
Vi hamnade i en galen kö eftersom några hade krockat. Det var sju bilar som hade kört in i varandra en efter en.
Vi vandrade runt i boarder shoppen i puttgarden i ett par timmar innan vi tog färjan till Danmark.
På båten käkade vi middag och sedan köpte vi lite smink.
Resten av vägen åkte vi utan särskillt många stopp, men vi möttes av ett hemskt kallt Sverige, med både regn och hagel!
Vi kom hem runt halv tolv på kvällen och det var underbart att få sova i sin egna säng igen!
Dela med andra:    

Kommentarer
Duhok2008 säger:
mm vilken fin och trevlig semester ni hade.
Postat 2010-05-03 22:13  Anmäl
Brigitta säger:
Tänk att ni fick en sådan fin och trevlig semester trots vulkanaska och flygförbud. Och vilka fina bilder! Den resan kommer ni nog att minnas.
Postat 2010-04-27 18:18  Anmäl
Fina bilder :)
Postat 2010-04-26 19:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

På villovägar i Europa
13 år sedan
Alanya med vännerna!
14 år sedan
Julsemester
15 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Malbork
Malbork säger om Tildats bild "gigantisk skylt":
Vilken skylt! Någon/några som ser dåligt...
28 juni 2010 21:48
Banphe
Banphe säger om Tildats bild "Schnitzel-smörgås":
Mums!
26 april 2010 10:19