Stöd Ukraina

Tildats blogg

Söndag 5 Juli 2009 - Alanya

Alanya med vännerna!

Den 21-28 juni åkte jag iväg med mina fem kompisar till soliga Alanya, och jag tror aldrig jag har haft så kul innan! Att bo själv utan föräldrar, med de man har roligast med blandat med massor av sol och varme kan knappast bli annat än helt underbart roligt!

Efter flygturen och den två timmar långa bussturen till Alanya och vårat hotell - som hette Perle och är ett ungdomshotell i första hand (men det bodde även andra där) - ville vi inget annat än sova, men när vi nästan somnat vaknade vi till liv igen av böneutropet som ekade från moskeernas högtalare, och det var bara ett av många böneutrop som vi fick höra under våran vecka där. Fem gånger om dagen ropades de ut, loch varje natt vid halv fem var en av tillfällerna.

Våran första riktiga dag i Alanya började med att vi besökte ett Hamam, som är ett turkiskt bad. Där fick vi först sitta i ett bad med ljummet vatten för att huden skulle mjukas upp. Efter det fick vi ligga på en varm stenplatta och vi skrubbades över hela kroppen för att ta bort all gammal död och smuttsig hud. Efter det duschade vi av oss och blev sedan avtvättade med ett vitt löddrigt skum. Efter det var vi klara med rengöringen och vi fick en riktigt hård massage - de var inte rädda att ta i! jag ville skrika så ont gjorde det, men efteråt kände jag mig väldigt avslappnad! - Det kostade ca 200 svenska kronor - 40 turkiska lira. Och om man har tålamod att vänta - det tog riktigt lång tid, kanske tre timmar, beroende på hur många andra som är där såklart - och om man inte är rädd för att visa sig i bara bikiniunderdel - de drog av en överdelen när de skulle börja skrubba av en, men det är i alla fall uppdelat tjejer och killar! - så rekomenderar jag det starkt eftersom solbrännan sätter skig mycke bättre efteråt!

Resten av dagen spenderade vi på stranden, precis som alla andra kommande förmiddagarna. Kleopatra är en väldigt bra strand att bada på, men om man har småbarn är den andra att föredra eftersom vattnet vid Kleopatra blir djupt väldigt fort! Det var väldigt stora vågor, och rödflagg kanske fyra av dagarna vi var där, men det fanns duschar att svalka i och om man är modig kan man försöka sig på ett dopp.
-Det gjorde vi, men efter att vi två dagar i rad nästan drunknat efter att ha blivit uppspolade på land och fått flera vågor över oss samtidigt som vi andats in vatten och tappat bikinin så gav vi upp och höll oss till duscharna!

På kvällarna blev det goda middagar och ungefär hälften av kvällarna begav vi oss ner till hamnen och gick ut på klubbarna. Jag skulle vilja rekomendera två ställen - Robin Hood och The doors. The doors har defenitivt bäst musik om man vill dansa eller sjunga med! :)

När man kommer till shoppingen är det bara att pruta på! De försöker lura en och säger helt galna priser och tror att man är en dum turist. Att räkna om priset är lite klurigt och om man inte aktar sig så lurar de en!

Turkarna är defenitivt efter en, och man kan inte gå en meter utan att de ropar!
"bara titta helt gratis"
"prinsessor"
"spice girls"
"från sverige?/från norge?"
"yes please"
och så vidare! Efter ett par dagar blev jag helt galen på dem! Även på dansgolvet fick man akta sig eftersom de inte var rädda för att tafsa. Flera stycken klämde på rumpan och försökte få oss att lämna stället med dem. Det var bara att stålsätta sig och helt enkelt ignorera dem för började m,an prata med dem blev de helt till sig och följde efter en.

Min vecka var helt underbar och det går inte en dag utan att jag längtar tillbaka, men om jag skulle ut och åka på en resa igen så skulle jag välja att åka någon annanstans eftersom det känns som om jag kan Alanya nu, och det finns inte mycket mer att se där. Men om man är ute efter att bli brun blandat med party är Alanya defenitivt platsen att åka till - och gillar man turkar kan det inte bli mycket bättre!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

På villovägar i Europa
14 år sedan
Alanya med vännerna!
14 år sedan
Julsemester
15 år sedan