Stöd Ukraina

Ivans blogg

Fredag 7 September 2007
Resealbum: Route 66

Pa vag pa VAGEN

Chicago i mandags, kande mig ganska mor efter drygt 9 h pa flyget och en tidsskillabd pa 7 h.
Hamtade ut bilen hos Alamo pa O'Hara.
Fick battre an bokat. En Cheva Impala LT med all automatik.
Tander ljuset sjalv nar det morknar och satter pa torkarna om det borjar regna. Och det har det gjort ibland.
Jag behover bara vrida pa ratten.
Kunde vila ut forsta natten pa gamla klassiska Hilton Chicago. Ett av de forsta Hiltonhotellen..
Blev bara en liten kvallspromenad ner till Lake Michigan for att se pa batlivet.

Nasta dag till Springfield, Illinois och en kort blick pa Abraham Lincolns fodelsehus.

Tredje dagen ner till St. Louis i Missouri och en kort hjulangartur pa Mississippi River.
Hann ocksa upp i den enorma stalbagen vid Mississippistranden, Gateway Arch. USA:s hogsta monument till minne av alla som drog vasterut. En del av dem pa Route 66.

Sedan 215 M (344 km) till nasta Springfield i Missouri. Bitvis pa gamla Route 66, bitvis pa Freeways.
Vi har haft tur. Sedan vi lamnat Chicago har dar varit stora oversvammningar.
I Springfiel vacktes alla av en tornadovarning kl 3 pa natten.
Tva timmar senare ny vackning - varningen atertogs. Daremot en praktfull thunderstrom.
Nar vi lamnat St. Louis drabbades ocksa den staden.

Toppenvader ner till Ocklhoma City nar man sitter i en bil med AC. Utanfor upp till 100F.

Innan Oklahoma blev det en kort svang in i Kansas for att folja 66-an.

Nu i kvall i Amarillo, Texas. (Har precis varit ute och atit en enorm Texasbeef).
Vagen hit var ett mote med den amerikanska landsvagen; oppna vidder, dammiga smastader och en autentisk kansla av hur USA sag ut nar 66:an var forbindelsen vasterut.

Tom. i kvall har vi kort 1.118 miles av hela strackan som jag beraknat till 2530 M.
Hur latt som halst att kora har.
Alla har minst tva-trebilar, sa bilen ar ingen statussymbol som man maste visa musklerna med.
Har man svart att hitta ar det inga bakom som hanger sig pa hornet.

I morgon in i New Mexico. Vaderrapporten utlovade thunderstorms i morgon. Men de ar oftast ganska korta. Dock svart att halla nagon hastighet pa vagen da man knappt ser lange an motorhuven.

Tornadovarningar kommer ibland, men som tur har hurricans gatt ut over Atanlen.

Om en vecka skall vi vara framme i L.A. efter att kort igenom de tva aterstande staterna av totalt atta. Arizona och California. Blir kvar dar en vecka.

Hoppas hinna skicka ny reseraport darifran eller fran Las Vegas. Stannar tva dagar dar. Maste forstarka reskassan!

Hitintills har alla hotel haft tradlost bredband om man haft Laptopen med. Nu far man leta upp en ledig PC.

Konklusions: Route 66 haller inte for sitt rykte - den overtraffar det!

10-09-07

Lamnat New Mexico idag. Passerat gransen till Arizona.
Fortfarande samma okenliknande bad lands.
Hittade iaf en nationalpark med Petrified Forest som legat vid ekvatorn for 250 milljoner ar sedan och foljt med kontinentalplattornas rorelse och hamnat har.

Blir otrogen 66-an i morgon. Gor en avstickare till Grand Canyon
Har hela dagen pa mig dar. Bokat ett hotell sedan bara 4 miles fran Parkexit.

Sedan blir det langre dagen efter. 450 sv. km till Las Vegas.

Aterkommer darifran.
Dela med andra:    

Kommentarer
Keiju6 säger:
Mycket intressant att läsa texten på din resa! Jag har bara kollat på bilder hittintills, eftersom jag har så lite tid för internet. Du råkar då alltid för något spännande, ja, utöver den vanliga resespänningen. Tornados och hurricanes, fattades bara jordbävning, du!
Ja, mina bröder har gjort denna vägen ochnågra andra i USA, har sett bilder förut, det är långt....för mig, kanske. Du verkar vara uthållg!
Ha skönt liv! Jag fortsätter på bygget!
Postat 2007-10-17 15:54  Anmäl
Romha säger:
Spännande att följa dig på din resa. Måste få höra mer när du kommer hem igen ! Take care out there!
Postat 2007-09-19 22:53  Anmäl
Missx säger:
Härligt att läsa detta! Jag har alltid drömt om att göra en liknande resa... men det förblir nog en dröm, jag har inget körkort..
Postat 2007-09-18 00:23  Anmäl
Bittan säger:
Kul att läsa om din resa. Ni får ha det riktigt bra och kör försiktigt.
Ska bli spännande att se alla dina foton , ifrån denna resa.
Postat 2007-09-11 08:26  Anmäl
Crista säger:
Roligt att höra att ni har det bra. Det är det som är så bra med ovädren där att även om de är intensiva så går de fort över och inte som här att man inte vet när man får se solen igen.
Ha de gott och kör försiktigt.
Postat 2007-09-09 19:44  Anmäl
Lotz säger:
Vad kul att läsa om din resa! Jag ser fram emot bilder sen också! Kör försiktigt! Och ta det lugnt i Las Vegas!
Postat 2007-09-08 17:23  Anmäl
Grekland säger:
Texasbeef - stor som ett dasslock eller?
Flott bil du hyrt med all automatik - så nu ser jag dig inte som "Rattens riddare" längre.....
Låter som om ni har en spännande upplevelse om än med lite för omväxlande väder.
Nog blir jag lite avundsjuk.....hhmm ni har ju ett helt baksäte över.....jag hade väl kunnat fått följa med??!
Ha en fortsatt trevlig resa och be careful out there!
Postat 2007-09-08 12:18  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan