Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tisdag 30 Januari 2024 - Curitiba

Oväntat möte.

Vädret har slagit om och blivit varmare igen. Både igår och idag har vi haft behagliga 27 grader. Fick för mig att jag skulle ta en tur med en av dessa turistbussar som far omkring i byn och som man hoppar av och på vid en massa ställen. Kostade inte mer än 50 real vilket är det dubbla i våra pengar. Var av på ett antal ställen bl.a. Museo Oscar Niemeyer, men det visade sig vara stängt på måndagar. Tråkigt då det är Latinamerikas största museum, med massvis av konst.

Vid nästa stopp, parken Tangua, blev det bättre då jag fick mig ett överraskande möte med ett par Kapibara. Sådana har jag bara sett på naturprogram på dumburken, men trodde att de bara fanns i träskmarker i Venezuela med omnejd. Efter att ha googlat så vet jag nu att det finns två arter. En som finns i norr och en längre söderut. Närmaste släkt till dessa är våra marsvin.

Jag närmade mig dem med försiktighet då jag ej ville skrämma bort dem, men de var nog vana med människor och brydde sig inte mycket om mig trots bara ett par meters avstånd.

Överlag en mycket trevlig tur som rekommenderas, men då kanske inte på en måndag om man vill in på museet.

Idag blev det en lugn dag då jag bara strosat runt lite i de centrala delarna. Började dock dagen med att hyvla ned skägget ordentligt. Min trimmer låg naturligtvis i bagaget, som jag förmodligen aldrig ser igen. Då jag inte har lust att springa in till barberaren varje gång skäggväxten blir för yvig så ramlade jag över till ett köpcenter igår kväll och investerade i en ny apparat. Så nu ser jag förvånansvärt presentabel ut.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Marita59 säger till Gubbar_pa_drift:
👍
Postat 2024-01-31 07:42  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Marita59:
Jag tror att det är något slags slutspel mellan de bästa lagen. Är sugen på att besöka Maracanastadion om där är någon match närjag är i Rio. Kan alltid hoppas.
Postat 2024-01-31 00:37  Anmäl
Marita59 säger:
Är det någon fotboll på gång i Brasilien
Postat 2024-01-30 23:30  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan