Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 28 Januari 2024 - Curitiba

En lite större stad.

Så var då ytterligare en nattfärd avklarad. Inga som helst krångligheter med den och jag lyckades t.o.m. slumra till ett par gånger. Men vad jag observerade var att vid varje busstation vi stannade till vid så stod där en trafikpolisbil parkerad för att hålla uppsikt över vad som hände, eller i alla fall för att synas. Så nu har jag i alla fall sett två olika sorts poliser. Fortfarande dock en väldig skillnad mot förra gången.

Framme här I Curitiba strax efter 8 på morgonen och knallade den korta biten bort till hotellet för en frukost. Bad om en tidig incheckning, men mitt rum blev inte klart förrän vid tolvtiden. Högt upp i skyn på 17:e våningen fick jag ett fint rum med balkong, en stor fin dubbelsäng, ett rymligt badrum, skrivbord och allt övrigt man kan önska sig.

Lång resa och inte så värst mycket sömn gjorde att jag tog en tidig nattning, men jag hann med en middag på en kinesrestaurang i närheten.

Idag har jag börjat flanera runt och upptäcka den här lite större staden. Cirka 1,9 miljoner bor i själva staden och lika många i förorterna. Strupplade bort till byns botaniska trädgård som inte fanns alltför långt bort och visade sig vara värt ett besök. Hittade även den fina parken Passeio Publico som också ligger nära mig. Där var skönt att sitta i skuggan ett tag och bara njuta.

Annars är här inte så himla varmt. Märkte redan i Foz du Igauzu att temperaturen hade sjunkit en fem grader eller så från Asuncion och här är det ytterligare cirka fem grader svalare. 21 grader celcius säger termometrarna så då är det väl så. Märks också inne där jag inte behöver någon aircondition på.

Söndag idag, vilket innebär att mycket är stängt. Hittade dock nyss en grillrestaurang och fick mig ett skrovmål. Här är det ofta buffé och betala efter vikt som gäller.
Är väl inte så förtjust i sådant, men man får ta seden dit man kommer.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan