Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Tisdag 25 Augusti 2009 - Hervey Bay

Ohoj Moby Dick i Hervey Bay

Hejsan igen,

Ligger lite efter med bloggandet kanner jag.. Nu e vi redan i Brisbane.. Aker tillbaka till Darwin imorgon. Otroligt att jag nastan varit borta 2 veckor redan...

Vi hade tva trevliga dagar / tre natter i Hervey Bay. Kom fram vid 17.30 och sag en skylt vid busstationen med 'free call' om pickup till vart hostel. En liten stund senare kom en spenslig kille med det markliga namnet Anrich och hamtade oss. Friendly hostel visade sig vara ett mysigt tva-vaningshus pa en lugn gata inbaddat i gronska. Vart rum lag en vaning upp med fargglada turkosa vaggar och tva gosedjurshundar pa sangen.. Ratt udda inslag pa ett hostel.. men visst skapar det en 'friendly' atmosfar som kanske var meningen.
Anrich hade visat oss nagra olika alternativ pa turer for Fraser Island och valsafari nar vi kom.. och tipsat om vilka han tyckte var bast.. sa vi gick upp och laste igenom de olika broschyrerna.. Inte latt att valja men till slut blev det en orange bat vid namn Spirit och en endagstur till Fraser. Nar vi sedan kom ner till receptionen 15 min senare verkade dock inte Anrich kanna igen oss.. trots att vi hade borschyrerna i handerna fragade han oss vad han kunde hjalpa till med.. och verkade inte reagera over att vi foljt hans rad angaende turerna. Inte heller verkade han kanna igen engelsmannen i rosa shorts som kommit in till receptionen for att betala nar vi checkade in, men gatt ut for att hamta ut pengar i en bankomat och undrade var den lag.. Nar han tjugo minuter senare kom tillbaka med planboken i handen skulle man ju kunna gissa att det var betala han nu ville gora... men Anrich verkade inte gora den kopplingen utan fragade engelsmannen vad han kunde hjalpa till med som om han aldrig sett honom... Vi fick iallafall bokat de tva turerna.. whale watching inkl lunchbuffe dagen efter och Fraser pa onsdagen. Kanske hade Anrich en tvillingbror som ocksa jobbade pa hostellet?

Pa kvallen at vi indiskt pa esplanaden utmed havet. Stora portioner sa fick bli en doggy bag som blev nasta dags frukost tillsammans med gratiskaffet pa hostellet.. Ratt udda kombination med kaffe och curry och ratt lite mat kvar....men vi tankte spara oss till lunchbuffen pa baten... Trevligt att sitta ute pa hostellets veranda i solskenet och lyssna pa fagelkvitter och se ut over havet.. Visserligen lag havet en bit bort men mellan nagra trad kunde man faktiskt skymta det..

12:20 blev vi upphamtade av en minibuss for att aka till hamnen. Val dar fick vi dock vanta en stund pa att baten skulle avga. T fotograferade mig vid en stor val i plast for sakerhets skull, om vi skulle ha oturen och missa de riktiga.. Sedan strosade vi runt pa kajen.. Kikade in i en souveniraffar och kopte de obligatoriska vykorten och magneterna... T insag plotsligt att vi skulle ombord pa en bat och kopte sjosjuketabletter i ett apotek. (Ett lyckligt infall visade det sig!) Sa borjade folk att samlas runt baten.. Jag fick ett infall och kollade pa broschyren for turen.. 5-i nar baten skulle ga insag vi att vi misstagit oss. Det ingick inte alls nagon lunchbuffe, vi maste ha blandat ihop turerna, utan istallet afternoon tea... PANIK! (NJa... men magen kurrade rejalt och doggy bagen fran kvallen innan hade inte varit mycket till frukost for 2.. Sa vi rusade in i narmsta kafe och fick bestallt en salad sandwich och en pie som vi fick lagom till att sista personen i kon till baten lamnat sitt boarding kort och gatt ombord. Skepparen som tog biljetten informerade om att det var ratt 'rough' idag pa havet.. sa om man hade svart for sant sa skulle man halla sig langst ner i baten. Ingen overdrift tyvarr... For sakerhets skull tog jag en av Ts tabletter.. Som tur var hann jag klamma i mig min enorma macka innan vi kom ut pa oppet hav och det borjade gunga rejalt. Det var riktigt svart att ga utan att verka rejalt packad.. men vi kravlade oss ut pa dack for att fa lite frisk havsluft... eller en hel del luft i den starka vinden.. och en och annan plotslig dusch av saltvatten. Blev lite val blott efter en stund sa vi vinglade tillbaka in..

Sa siktade kaptenen antligen en val och alla pa baten utrustade sig med sina kameror och vinglade ut pa dack. Som tur var sa saktade baten in och vi cirklade runt valen lite nar den viftade med ena fenan i vattnet. Dok.. Alla vantade andaktigt pa ett sadant dar riktigt klassiskt hopp.. Nar det val kom verkade det som om atminstone halften av passagerarna missade det.. Atminstone med tanke pa alla muttranden och ston.. Vi stannade dar en stund och tittade pa nar valen viftade med fenorna.. blev dock inga fler hopp..

Baten akte vidare for att leta efter fler valar och hittade efter en stund tva till. Denna gangen var de mycket narmare baten. 40 par kameror vanda at samma hall.. ett splash.. klick klick klick... och sen kikade stjartfenan upp precis nar de flesta redan knappt av.. Inte latt att tajma valarnas rorelser. Jag var valdigt tacksam att jag gatt over till digital kamera och kunde radera alla foton dar valarna lyste med sin franvaro.. Till allas gladje, och kanske fasa, narmade de sig baten... cirka 5 meter bort.. och dok under.. Tanken pa huruvida en val kan valta en bat flog genom mitt huvud.. men jag hann inte fundera narmare pa det utan forsokte lista ut var valen skulle komma upp nagonstans. 40 forvantansfulla kameralinser vandes at hoger och givetvis kom valen upp till vanster om baten istallet.. Folk kastade sig handlost framat for att runda dacket och komma nara valen igen.. Maste ha varit en rolig syn for de som jobbade pa baten.. kanske aven for valarna nar de plirade upp mot baten med ena ogat.. Vilka enorma djur! Inte latt att fota med en hand, halla sig i racket med den andra (pga vagorna) och sedan forsoka fanga valens rorelser. Trots det blev det faktiskt en del bra foton! Eller bra och bra.. valen var iallafall ovan ytan och kom med pa en del foton. Alla andra foton pa vagskvalp och splash kan man ju som sagt ta bort...

Efter en stund verkade inte valarna vilja leka langre sa vi akte vidare och letade upp en till.. Dock pa ratt langt avstand. Efter att ha sett de riktigt nara baten hade jag nog blivit lite bortskamd for gav upp fotandet efter ett tag.. Sedan var det dags att styra kosan hemat igen (eller iallafall mot hamnen i Hervey Bay..). Nu hade vinden mojnat lite och det serverades afternoon tea med morotskaka pa vagen tillbaka. Riktigt skont att kanna fast mark under fotterna igen! Vi avslutade dagen med att uppsoka annu en restaurang pa esplanaden, denna gangen mexikansk...

Dagen efter var det tidig vackning. 5.00 ringde vara mobilers vackarklockor. 5.10 ringde de igen efter snooze.. 5.20 gick vi slutligen upp. Pa programmet denna dag stod Fraser Island! Men det far vanta till nasta blogginlagg! Tillsammans med lite foton pa Moby Dick & co.

Pa aterseende!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet