Stöd Ukraina

Jacob12s blogg

Måndag 18 November 2013 - Rayong
Resealbum: Thailand 2013

Nu har första veckan gått

Hallå där hemma!

Innan Jacob slaggade in nyss så bad han sin mamma att skriva hans dagbok idag, han var helt slutkörd av all bad och lek idag.

Nu har vi varit här en vecka och jag tänkte dela med mig lite av våra/mina reflektioner så här långt.

Vi hyr som ni vet ett hus i staden Mae Phim som ligger ca 2,5 timmes bilfärd sydöst om Bangkok, ganska nära den större staden Rayong. Området som huset ligger i består av ca 70 hus av olika karaktär och storlek. Det vi hyr är likadant som två andra och tillhör den minsta storleken. Huset är ca 50kvm, fördelat på två sovrum ett vardagsrum med öppen planlösning som innefattar en köksdel samt ett badrum, och terrassen drygt 25kvm. Området är ingen resort utan en förening där alla bostäder är privatägda av i princip 100% av svenskar. De flesta vi träffat är pensionärer som tillbringar vinterhalvåret här. Dem som inte är i sitt hus hyr ut dem till i största utsträckning familjer som oss, dvs småbarnsfamiljer som letar bekvämlighet och yta för en bra peng.

Området omges av en mur och bevakas av vakter dygnet runt, inte för att det verkar vara så mycket brottslighet här utan bara för att man gör så helt enkelt. Bakom området är det ett jättestort träsk/sumpmark och där har man sett både ormar (finns i mängder och överallt!) och varaner som mäter över två meter. Området har väldigt fint ordnade rabatter och häckar men cementerade vägar. Det ser nästan lite ut som (kan jag tänka mig) ett finare förortsområde i typ USA. Med tanke på att vi om några veckor ska dela en bungalow på typ 20kvm så känns våra ytor här väldigt lyxiga men hade vi haft mer att välja på vid bokningstillfället så hade vi med största sannolikhet lagt till ca 4000kr till för hela perioden och fått ett större, finare och mer välplanerat hus på området. Vi har hälsat på hos några vi träffat och deras hus håller högre standard och är mer barnanpassade än vårt.

Ett par andra vitala saker som vi känner inte riktigt passar oss är att det är alldeles för långt till ett större utbud av matsällen. Det närmsta (förutom de två som ligger strax utanför muren) ligger drygt 15 min promenad bort och även om det inte låter som ett större problem så blir det ju rätt mekigt och tidskrävande när man oftast äter både lunch och middag ute. Som tur är finns det flera restauranger som kör hem mat om man ringer och beställer vilket absolut är OK eftersom det är rätt bekvämt att kunna lägga barnen hemma i sina svala sängar när det blir dags. Den andra saken vi tyvärr är besvikna på är att stranden, som är både fin lång och i nästan folktom, i princip inte har någon naturlig skugga alls. Solen steker på hela dagen och det närmsta skugga man kan komma är utanför matställena en bit bort men då blir det liksom inte smidigt längre. Av dessa två anledningar så är moppe ett måste så det har vi hyrt och kommer att fortsätta med. Vi tror dock att det kan bli ett bra strandhäng sena eftermiddagar men så långt har vi inte kommit än.

Vi har tagit en väldigt lugn första vecka men det gångerna vi har varit på stranden har vi åkt till Coca Cola beach som ligger ca 10 minuter med moppe från oss. Där finns två matställen på stranden och en del, men inte alls överfullt, med folk. Även här är nästan alla svenskar och många barnfamiljer. Hemma på området umgås vi just nu med två familjer som har två respektive tre barn i åldrarna 7 månader till 5 år och Charlie har så himla roligt med dem, även Jacob röjer runt som en tok (å fan...) ;)

Killarna har tagit hela miljöombytet väldigt bra även om det tog nästan hela veckan för dem att komma in i den rätta tiden och börja sova som vanligt om nätterna. Charlie däremot sover inte middag rutinmässigt utan har somnat ett par gånger när vi åkt moppe. Han har helt enkelt för kul för att sova på dagarna och det är ju helt OK så länge han visar att han orkar. Hade Jacob sovit mer hade vi kanske kämpat mer för att synka deras sömn så att man kunde få någon timme barnfritt mitt på dagen men Jacob har ju som ni vet lite andra planer än sina trötta päron. Han sover bara en gång om dagen, när är lite oklart, och då varierar det från 40 min till 1,5 timme (kors i taket!) som han brände av idag. Det går dock väldigt bra för han är nöjd och glad bara han stimuleras och rätt mycket av det står ju Charlie och bad för. Värmen sätter sig dock en del på Jacobs humör ibland så då får man självklart rätta sig efter det. Båda älskar att bada så det är ju bra. Tyvärr finns inga parasoller vid poolen (trodde pensionärer gillade sånt?!) och dessutom har dem gjutit in svarta (ja.....) typ granitplattor i cementen runt poolen så på dem kan man nog steka ägg mitt på dagen om man känner för det. Säkert fint men inte så praktiskt..

Givet dessa saker så kommer vi nog inte åka tillbaka just till detta område på vägen hem. Vår plan är ju att inte behöva ha mer än 2-3 timmar med bil till flygplatsen. Vi ska reka lite och se vad vi kan hitta. Allt är ju väldigt svenskt just nu men det stör inte eftersom vi vet vad vi kommer få sedan men hade detta varit vår enda anhalt så hade det nog känts lite för extremt.

Det är verkligen schysst att kunna vara här tillsammans och fokusera på killarna och jag tycker nog att det märks på Charlie att han känner att han får mycket fokus och inte "behöver" trotsa så mycket. Han pratar fortsatt mycket men nästan ännu mer på ett "äldre" sätt och man märker att han funderar mycket på hur saker funkar och ligger till. Han älskar att känna sig stor och hjälpa till med saker som t.ex. hämta vatten, handla, underhålla Jacob osv. Jacob går nästan mer än han kryper nu och är väldigt snitsig på att plocka upp grejer i farten, busar mycket med oss, tar alla chanser han får att försöka klättra upp på saker så det gäller att passa honom. Han är verkligen en liten karaktär med mycket "drama queen" i sig. Fortsatt svårflirtad och rynkar ögonbrynen så fort någon pratar med honom men mjuknar snabbare nu än förut. Maten funkar fint för Charlie medan Jacob föredrar sina burkar men får han tid på sig så sitter han gärna och petar i sig en hel del av t.ex. korv och ris. Vi är dock lite för bekväma och oplanerade många gånger så då blir det burkmat. Det kommer inom några veckor bli ett måste eftersom vi slösat en del på den burkmat vi har med oss.
Det blir ju en vardag här med och man kan bli uttråkad, trött på ungar och varandra men det blir ändå lättare han hantera det eftersom vi inte har några måsten.

Igår blev vi medbjudna av trebarnsfamiljen (Elise, Albert och Edvard m föräldrarna Emma och Anders) att ansluta med ett större gäng som skulle äta middag tillsammans på ett schysst ställe i andra änden av vår strand. Det var någon skördehögtid för riset och för att fira det släpper thailändarna bla upp lucky baloons i luften efter mörkrets inbrott. Det brukar tydligen vara rätt mäktigt men p.g.a. en brand för ett tag sedan så hade ett förbud mot dessa ballonger tagits fram så som alternativ såldes även små runda "blombåtar" av bananblad, palmblad, blommor, ljust och rökelser att släppa ut i vattnet. Hela vårt sällskap bestod av (enbart svenskar) ca 14 vuxna och säkert 20 barn så vi åt tillsammans och släppte sedan iväg båtarna ut i mörkret. Man träffar på många som är på liknande äventyr som vi är. Några är borta i en dryg månad medan andra varit ute i nio månader och inte är färdiga än. Det är verkligen kul att höra på andras resor och bli inspirerad.

Idag åkte vi till Cola-stranden igen och hängde där från ca 11-14. Åt lunch, badade och lekte i skuggan. Även om vi alla är skyddade med både solkläder, hattar och solkräm och bara är i direkt sol korta stunder så har vi fått färg allihop, det är verkligen otroligt vad solen tar och man måste verkligen vara försiktig. Efter kl 15:30/16:00 lättar den tryckande värmen och vi brukar vi köra eftermiddagsbad och då behövs inga soldräkter vilket är superskönt. Ni där hemma fightas med lager på lager kläder och vi med tighta soldräkter och ett ständigt solkrämssmörjande. Det ena syftet är ju dock mer angenämt än det andra men det gör ju inte alltid att man tjoar när det blir dags att ge sig ut..

I poolen träffade vi Albert och Co. och bestämde oss för att åka upp till den närmsta restaurangen Buffalo Bill som är ett steakhouse men även serverar thaimat. Vi åt god mat men det som kommer få oss att återkomma flera gånger var deras 10kvm inhägnade lekhörna för baren! Tjohooo! Där kastade vi in dem och satt precis utanför och åt i lugn och ro.

Nu har grabbarna nyss checkat ut för idag och jag och Stefan ska antingen kolla film eller kanske spela lite kort.

Vill uppmärksamma er på att det ibland läggs in foton på tidigare inlägg eftersom det är jag (eller Jacke) som står för text och Stefan för bild, så håll lite utkik!

Vi får se vad morgondagen bjuder på..

Kramar från oss

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet