Stöd Ukraina

Ivans blogg

Måndag 8 Juni 2009 - Honningsvåg
Resealbum: Nordkapp

Nordkapp

Passerade Hammerfest under dagen på vägen upp till Nordkapp. Hammerfest räknas som världens nordligaste stad. Eller iaf Europas. Eftersom jag tidigare varit i Ushuaia, världens sydligaste stad, längst ner i Sydamerika. Innan språnget över Drakes Passage till Antarktis, blev nu detta ytterligare en skalp att lägga till samlingarna.
Nordkapp, 71° 10´ 21" anses vara Europas nordligaste plats. Skall man vara ärlig — och det skall man ju, är nordligaste punkten Knivskjellodden, 1850 meter längre norrut.
Den sydligaste punkten på Europeiska fastlandet är den välbesökta "Balcon de Europa" i spanska Nerja.
Västligaste är ön Hierro. Östligaste åtar jag mig inte att definiera. Vad är Europa, vad är Asien?

Nordkapp når man från hamnen i Honningsvåg på de sista 31 km på Europaväg E 69.
Nordkappsklippan, 307 meter över havet levde inte upp till sitt rykte med dimma 90% av alla dagar.
Nu visade den upp sig med strålande sol hela natten och nästan vindstilla.
Medeltemperaturen på Magerøya där Nordkapp ligger är under sommaren högst 10.1°C. Nu visade gradstokken "värmebölja" med årets högsta 10.6°
Som tur var också att vi var det enda kryssningsfartyget den natten. Också sällsynt denna årstid. Ca. 2 mille turister per år. Nästa dag räknades med 6 stycken fartyg!

Lämnade Honningsvåg kl. 01:05 med fördragna gardiner för hyttfönstren. Annars hade solen lyst rakt in.
Går inte ner förrän 29 juli!

Detta skrivet i efterhand eftersom internetaccessen lade av just då. Första beskedet var att satelliten var under horisonten. Visade sig var andra fel. Alla hade tillgång till de fyra internetuppkopplade PC. Behövs inget datakörkort. Ingen ansvarade för datorerna och återställde efter varje dag.
Till slut fungerade inte ens tangentnedtryckningarna. Blev de mest underliga resultat.
Fick använda mig av HTML- och ASCII-koderna för att skriva.
Det är mänskligt att fela, men för att verkligen klanta till det behövs en dator.
Dela med andra:    

Kommentarer
Du/ni kan även läsa om vår resa till Antarktis, Falklandsöarna och Sydgeorgien på
http://andersochmaggansresor.wordpress.com/2010/06/03/antarktis-falklandsoarna-o...
Postat 2010-07-15 10:45  Anmäl
Gullsing säger:
Tur med väderet och otur med "nätet", men SÅ intressant och upplysande blogg.

Gilla
Postat 2009-07-03 08:48  Anmäl
Grethe1 säger:
Det låter som du haft en härlig resa. Jag hade också tur när jag var på Nordkapp, strålande sol en en fantastisk utsikt.
Postat 2009-06-18 23:26  Anmäl
Rommetorp säger:
Vilken tur du hade med besöket på Nordkapp och en härlig resa hade du som jag är ävensjuk på
Postat 2009-06-18 23:09  Anmäl
Crista säger:
Roligt att ni fick så bra väder....ser fram emot bilder nu.
Postat 2009-06-17 13:28  Anmäl
Leroslover säger:
Vilken tur ni hade men besöket på Nordkapp. Kanonväder och värmebölja ;-) och inte behöva trängas med hundratals andra, bara ni från 'din' båt.
Postat 2009-06-17 11:47  Anmäl
Candy säger:
Sicken lycka, ha sol och klart väder på Nordkapp. Ja man skall väl vara från Stockholm för att ha sådan tur:-) En annan stackara fick ju nöja sig med dimman...
Postat 2009-06-16 23:02  Anmäl
Karinlorvik säger:
Bra att få en förklaring, jag väntade på denna rapporten från Nordkapp. Nu väntar jag på nästa från Lofoten ...
Men du är väl hemma nu?
Postat 2009-06-16 22:45  Anmäl
Gbenskar säger:
Ni verkar ha haft tur med Nordkappsbesöket! Ha det fortsatt gott på resan.
Postat 2009-06-16 11:41  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mellanöstern — Iran
9 år sedan
Med M/V Funchal till Scotland.
10 år sedan
Malta och Gozo.
10 år sedan
Malaysia och Malacca Strait.
11 år sedan
Efter Indien.
11 år sedan