Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Lördag 26 Januari 2013 - Stockholm

"Next to normal" / Stadsteatern

Halkan har slagit till och slagit ut vår väninna. Spricka i foten! Det blev ingen teaterföreställning för henne i kväll. Maken och jag köpte över de två biljetter hon hade. Bra platser.

Med gravlaxmiddag i magen tar vi pendeln till Centralen och går till Sergels torg. Plattan. Stadsteatern som är upplyst av neonskyltade annonser för nuvarande och kommande föreställningar. Alltid lika lockande.
Av erfarenhet vet vi att kylan tränger in i salongen, så någon garderob är det inte tal om. Vi "bäddar" in oss i våra dunkappor.
Spelet kan börja!

"Next to normal
En helt vanlig familj. Diana kärleksfull mamma. Dan uppmärksam make, Gabe charmig tonårsson och Natalie duktig dotter. Men varför låtsas alla som det regnar när Diana kastar grönsaker omkring sig och brer smörgåsarna på golvet? Natalie letar flyktvägar. Det gör Diana också.

Next to Normal är den banbrytande Broadwaymusikalen som vunnit Pulitzerpriset, tre Tony Award och hyllas av såväl kritikerna som publiken. Den startade off-Broadway i New York 2008, togs upp på Broadway 2009 och blev en makalös succé. Efter över 700 föreställningar på Broadway gick den förra året ut på USA-turné.

Nu sätts den upp på teatrar världen över. Stockholmspremiären blir på Stockholms stadsteaters stora scen med Lisa Nilsson och Dan Ekborg i huvudrollerna. Regisserar gör hyllade filmregissören Lisa Ohlin som haft stora framgångar med långfilmer och teveserier som t ex Simon och ekarna, Veranda för en tenor, Kvalster och Sex hopp & kärlek." (Stadsteaterns annons)

Det går inte att gå härifrån oberörd. Tempo, musik, sångprestationer och ett starkt berörande innehåll.
Längesedan jag såg en pjäs som så helhjärtat gick rakt in.

I väntan på att mitt värmetäcke ska värma upp min säng, smälter jag pjäsen och skapar egna bilder i huvudet.
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger till Frazzeplutt:
Visst var den!
Postat 2013-01-27 19:24  Anmäl
Frazzeplutt säger:
Den var verkligen helt fantastisk!
Postat 2013-01-27 12:27  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan