Stöd Ukraina

Casademontanas blogg

Måndag 16 Juli 2018 - Nerja
Resealbum: Nerja

Nerja betyder överflödande källa

Kärt barn har många namn och ortsnamnet Nerja kommer från arabiskans Narixa och betyder rik på vatten och överflödande källa. I detta område finns Europas bästa klimat, speciellt under vintertid. Så här odlas tropiska växter som avokado, mango, chirimoya, citroner och apelsiner. Spanjorerna säger att när det doftar apelsinblommor i mars så vet man att våren är på väg. När jag kände den ljuvliga doften så önskade jag att jag kunde dela den doftupplevelsen med vännerna i Sverige, om det hade varit möjligt så hade en doftfilm varit kul att lägga upp på sociala medier.

Nerja är en blomstrande och charmig stad. I januari och februari blommar den vackra orangefärgade Flamrankan (Pyrostegia venusta) och den slingrar sig mellan husen på Calle Carabeo. Förutom fiske och jordbruk så är turismen numera den största inkomstkällan. Det muslimska styret i Nerja började när kaliffen Abd-ar Rahman år 755 gick iland på Burrianastranden. Han hade en stor betydelse när det gällde att bygga upp och utveckla Andalusien. Denna civilisation har lämnat kvarvarande avtryck i form av de kritvita husen i arabisk stil. Efter åtta sekel med oräkneliga krig och oroligheter drev de katolska kungarna ut araberna och omkring 1505 började man bygga bostäder och befolka de återerövrade områdena. Det som lockar mig till Burrianastranden är en god gräddig Café Frappe som serveras på en bar som heter Rincón del Sol. Det är inrett i orientalisk stil med stora vita tygstycken som tak över de sköna sofforna och en och annan Buddhastaty. Att sitta där och njuta av kaffedrinken och lyssna på havets vågor är livskvalité.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet