Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Onsdag 17 Januari 2007

Nästa resa går till Palma Nova på Mallorca.

Den 22 maj åker vi iväg till Palma Nova på Mallorca. Vi har varit där tillsammans, min karl och jag, tre gånger tidigare. Han har varit där fler gånger redan på 60- och 70-talen.

Första gången vi två åkte iväg var 1980 i juli månad, när det var industrisemester. B. hade flera veckors semester, men inte jag. Det regnade och ruskade hans första två veckor, så han blev sur och sa att han skulle åka nånstans och slippa regnet. Det var förstås sagt av en soltokig svensk.

Så blev det. Vi åkte på en veckas semester under juli månad. Då hamnade vi i Palma Nova, en ort som på den tiden inte var så trevlig längre. Vi bodde på ett hotell, som hette Loro Verde. Det slumpade sig så att vi träffade bekanta till B. på hotellet, som jag inte kände då. Vi hade trevligt ihop med dem. Men jag var inte så imponerad av stället. Inget större fel på hotellet däremot.

En dag skulle vi till Palma stad. Vi tog bussen dit och hamnade rätt kvickt på en servering. Där beställde vi varsin San Fransisco. Vi fick de mest fantastiska drinkar med otroligt mycket frukt och gott dricka. MEN, det var otroligt varmt den kvällen, så det tog inte lång tid innan vi tog en taxi tillbaka, för jag var färdig att svimma. Det var alltså inte mycket jag fick se av stan den gången.

Vi försökte Palma Nova en gång till efter 23 års uppehåll. Då bodde vi på hotell Hawaii. Vi hade köpt en resa med halvpension, men eftersom vi reste mellan den tredje och den sjunde maj, blev vi bjudna på helpension. De hade en fantastisk buffé både frukost, lunch och middag på kvällen. Vi, som hade sagt, att det var en så billig resa att vi ändå skulle gå ut och äta på restaurang nån gång i alla fall. Det blev inte så, för maten var så god och omväxlande. Efter nån dag frågade vi en av servitörerna var man kunde beställa vinet till maten, för vi hade sett att andra hade det. Det var också gratis. Det fanns rött, rosé, vitt vin och sangria.

Vi beställde en utflyktsresa "på Gatan". Den innebar att vi skulle åka buss, först in till Palma för att hämta ytterligare passagerare och sen till Inca, "läderstaden", där vi fick besöka en läderfabrik . Vi handlade ingenting där och vi såg inte heller någon annan göra det. Det finaste vi såg där var en herrskjorta i sämskskinn, men det är ju så opraktiskt.

Sen bar det över bergskedjan la Tramuntana på vindlande zic zacvägar ner till la Calobra. Där fick vi möjlighet att intaga vår matsäck vi hade fått med oss från hotellet, eftersom vi inte skulle äta lunch där. "Korgen" var mycket innehållsrik med både bröd, pålägg och frukter. Mums. Det enda vi behövde göra, var att köpa dricka på en restaurang, så fick vi sitta vid deras bord. Så blev det lite fri tid för oss själva.

Så gick det en båt till Porto Soller. Man fick själv bestämma om man ville åka med den eller ta bussen dit, tillbaka över bergen. Väl i Porto Soller blev vi mötta av guiden och de andra passagerarna. Men det var ingen tid över till att bese stället, utan vi fick i stället småspringa upp till busstationen, där bussen stod och väntade, eftersom båten hade varit försenad. Dessutom stod det ett tåg och väntade i Soller en bit upp i backarna.

I Soller var det samma sak. Vi fick halvspringa till tåget och hann precis med det. Tåget var väldigt fint med mahognyklädda väggar och med fina lampor i taket. Det lär ha kommit till Soller redan på 1910-talet. Det gick genom apelsin- och citronlundar. Det satt ett franskt par framför oss. Han öppnade fönstret och försökte plocka apelsiner. Det var ju faktiskt livfarligt och jag hade ingen lust att få hans huvud i mitt knä, så jag försökte på stapplande franska säga att det var dangereus pour la tête. Hans tjej sa ifrån, så han drog in huvudet och jag drog en lättnadens suck. Så gick tåget in till Palma och där fick vi ta bussen igen. Se det var en intressant utflykt.

Naturligtvis besökte vi Palma också senare. Jag lärde mig älska den stan. Det finns så mycket att titta på: vackra byggnader och massor av butiker. Jag har en man B. som älskar att gå i butiker och att handla. Så jag hade jätteroligt också.

Vi letade efter vårt gamla hotell, men hittade det inte, förrän efter ett par dagar. Då var det inte hotell längre, utan endast privata lägenheter. Men serveringen fanns kvar, så det blev några drinkar där under våra fjorton dagar på Loro Verde.

Efter ett par år var det dags för en resa till Mallis igen. Då åkte vi till Porto Soller, för vi hann se förra gången att det såg trevligt ut. Det gjorde det. I Porto Soller finns det en spårvagn, som går mellan Porto Soller och Soller. Spårvagnen är från början av 1900-talet. den är helt öppen av San Fransiscotyp. Mysigt.

Naturligtvis åkte vi in till Palma med buss. I slutet av 1990-talet hade man byggt en tunnel genom berget, så det tog bara en halvtimma in till Palma. Innan dess var det nästan bara framkomligt med båt. Båda gångerna vi var på Mallorca var katedralen stängd på grund av renovering, så jag har fortfarande inte sett den inuti. Hoppas att vi kan bese den i år.

En fin sak vi gjorde den här gången var att ta en utflykt till Son Amar, som är en nattklubb med mat och uppträdande. Det är förvisso inte billigt, men underbart. Rekommenderas. Vi ska försöka komma dit igen, när vi åker i maj.

Det var nog allt för den här gången. Hoppas att det inte är för långa tirader.

"Gullsing"
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet