Stöd Ukraina

Backabos blogg

Torsdag 7 December 2006 - Shanghai
Resealbum: Shanghai igen

Mitt i veckan

Kvällarna som gått känns det som vi mest har ätit och det stämmer nog. Brukar komma hit till jobbet vid åtta och vara kvar här till sex. Någon timme försvinner varje dag till lite surfning och dagboks skrivande. Beroende på om någon vill köpa något på kvällen (typ en kompis som skall hem på fredag) och var någonstans man kan hitta denna vara så åker jag ibland hem till hotellet först. Men om det ligger åt motsatt håll så tar vi taxin direkt från jobbet. Fredrik ville ut till Pearl Market för att köpa ETT halsband och han höll sig faktiskt till det!

Men att det även finns så mycket annat att köpa där visste jag inte. Det verkar som om en del av den gamla marknaden flyttat ut hit. Det gick alltså att hitta samma saker här som ute i Pudong och det kunde ju inte en "jack köps beroende" Lyckeby bo motstå så det drog ut på tiden och jag blev riktigt hungrig under tiden. Fick dock lite köpt som jag antagligen
annars dröjt med till sista veckan.. avslöjar så mycket som att tjejen fick korta av för att de skall passa.

Finns många resturanger ute vid Pearl Market - det finns också mycket västerlänningar som bor där ute. Mycket villor. Ivarjefall så hittade vi en Iransk resturang där man kunde få sig kebab enligt menyn. Vi gick in och tog en "familje-tallrik" gjord för fyra. På denna fanns allt möjligt grillat och vi blev mätta. Taxi hem och sen direkt i säng.


Igår jobbade vi förstås - det gör vi varje dag. Men så tänkte vi ta stark mat på kvällen. Jag visste om att Southern Beauty är en sådan resturang men att det var lite dyrt (idag fick jag reda på att det beror på vilket ställe man går till, en del är lite
lyxigare än andra). ShiLiang, vars fru är verksam i den exklusivare delen av Shanghais resturang värld (dit Schumacher brukar äta när han är här och kör F1) om det fanns något lika bra men billigare alternativ. Han ringde sin fru och vi fick ett ställe som hon rekomenderade. Köranvisningar till stället fick vi också. Väl där fick vi vänta på att bli bordsplacerade i tjugo minuter - det var ett populärt ställe. En del västerlänningar men dock alltid med någon kines i sällskap. Vi var de enda som var där enbart utan kineser. Vi kände oss rutinerade ända tills vi skulle beställa. Vi gjorde ett par missar när det gällde de kalla rätterna såsom skivade tomater med strösocker på eller cashew nötter pudrade med florsocker. (antar att det är smart med socker om det är mycket hetta i övrig mat). Men huvudrätterna lyckades vi med och ölen var enkel. Efter ett tag så kom ShiLiang med fru dit för att överlämna ett VIP kort så att vi skulle få lite extra service och rabatt. Servitriserna blev lite förvånade när vi helt plötsligt visade sig vara innehavare av ett VIP kort... Taxi hem och sen direkt i säng.

Ikväll skall jag springa bort lite av all mat som intagits senaste kvällarna. Allt medan Fredrik är och shoppar lite kläder och
en digitalkamera till innan han åker hem imorgon - han drog förresten från jobbet...tidigt...

Hej

  • Dela med andra:    

    Skriv kommentar
    Arkivet
    Visa alla

    Senaste inläggen

    Ankomst
    11 år sedan
    1:a helgen
    11 år sedan
    Mitt i veckan
    11 år sedan
    Lördagskväll
    11 år sedan
    Lucia
    11 år sedan