Stöd Ukraina

Surfnurses blogg

Fredag 18 Juli 2008 - Potsdam

Minisemester

De flesta som åker till Berlin stannar tre-fyra dagar för att upplevelse allt vad den staden har att erbjuda. Jag hade denna gången valt att bo en bit utanför Berlin, i Potsdam. När man stiger av tåget på stationen blir man inte speciellt imponerad av det man ser. En livlig station som är integrerat i ett shoppingcentra. Jag började undra hur egentligen Potsdam skulle se ut?? Gick över en lång bro (Lange Brucke) för att ta mig till centrum där jag förmodar att mitt hotell låg. Bebyggelsen är ganska varierande, gammalt möter nytt. Slitna gråa byggnader vägg i vägg med hus som är byggna på 1800-talet. Tydligen håller man på att fräscha upp delar av centrum, detta märket på framförallt de äldre byggnader som var täcka med presseningar. Stannade till vid ett plakat, där det stod något om "2011" tydligen ska det hända något det året, därav denna uppfräschning av centrum.

Är man intresserad av slott, så åk hit. Spenderade en hel dag (samt en engångskamera med 27 bilder) att gå igenom den mest kända parken med dess slott (Slott Schanossi). Här pratar vi verkligen om ett slott och går man längre ut i parken kommer man till Nya Slottet som är i klass med Versailles (enligt mig i alla fall). Sen finns x antal slott lite varstans runt staden, har man inget annat för sig ta en långpromenad och upptäck dessa. Blir motion och vackra upplevelser på samma gång.

Rekommenderar till slut en båttur på Havel. En tur och retur till Werder kostar 13 euro och då finns det möjlighet att göra ett uppehåll mellan 2-6 timmar beroende på när man reser ut.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Minisemester
15 år sedan
Charterresa..
15 år sedan
Semestern..
15 år sedan
Semester
15 år sedan
Hem ljuva hem..
15 år sedan