Stöd Ukraina

Giggsans blogg

Lördag 27 Januari 2018 - Grekland

Min Topp 5 - Byar i Grekland

Efter min allra första resa till Grekland blev jag helt betagen! Av maten, människorna, havet, atmosfären...
Det kändes som att komma hem varje gång jag klev ur flygplanet, vilken ö jag än hamnat på.

Jag har en familj som jag självklart tar med mig till mina grekiska pärlor, så hittills har resorna fått anpassas av en liten dotter. Men som tur är har hon uppskattat samma saker som vi vuxna: lugnet, det småskaliga, det genuina.
Att titta på gamla kyrkor istället för leka med Bamse på en resort, att äta på den minsta tavernan i byn eller åka ut med en båt på havet... Dessutom har vi alltid valt att bo i en mindre by eller ort, just för lugnets skull.

Jag har därför gjort en topplista med mina favoritbyar/orter i Grekland, både där jag bott eller bara besökt över dagen.

1.Samos - Votsalakia
Ingen by i den bemärkelsen att den har torg och gränder, det är egentligen bara en semesterby byggd utmed den långa kamposstranden. Men jag föll pladask för lugnet, den långsträckta stranden som kantas av mysiga tavernor och småskaliga hotell. Inte ett höghus eller vattenland i sikte, utan utmärkt för dagar av bad och god mat. En perfekt utgångspunkt för att utforska min favorit-ö Samos med moped eller bil. Besök andra byar så som Pythagorion, Drakei och Manolates.
Hotelltips: Magda Studios (bokas bla. via Airtours) Litet lägenhetshotell med få rum och liten pool i trädgården. Enkelt, men mitt paradis med en härlig värdinna!
(Vy över stranden i Votsalakia) (Stranden strax utanför Votsalakia - Psili Ammos)

2.Karpathos - Lefkos
Ännu en ort där man får totalt lugn. Lefkos är en liten liten fiskeby det det inte finns mer än en handfull tavernor, ett par minimarkets och små hotell. Men där finns lugnet, och stränderna! Du kan välja mellan flera stränder i samma by, det är sand och långgrunt, så perfekt för barnen. I byn finns också den mkt omtyckta tavernan Dramountana där du själv går in i köket och väljer din mat!
Hotelltips: Lefkos Village - när vi var där så var det en av de få hotellen med pool i Lefkos (via Apollo), och det är skönt när man har barn. Men det var aldrig ngn trängsel och rummen ligger i fina separata byggnader.
(Här ser man en stor del av byn och 2 av stränderna) (stranden kantas av små härliga tavernor)

3.Naxos - Apollonia
Hit tog vi oss med vår hybil över en dag bara, mest för att vi skulle besöka den kända kouros-statyn strax utanför byn. Men vi åt lunch i själva Apollonia och det var så fantastiskt lugnt och pittoreskt! Vi satt alldeles vid kajkanten och åt, där kunde vi se fiskar i vattnet och barn som badade på den lilla bystranden. Kunde suttit där hela dagen om jag kunnat.
hyr en bil och gör ett stopp här när ni kikat på öns sevärdheter så som de tre Kouros-statyerna, lämningarna av templet Demeter eller kitronfabriken i Chalki.
(fin vy från lunchtavernan) (Kourosen i Apollonia)

4.Karpathos - Olymbos
Är man på Karpathos så är en tur till den delvis öde byn Olymbos ett måste! När man kommer fram till den högt högt belägna byn känns det som att man är uppe bland molnen. Man möts av ett virrvarr av gränder och färgglada hus, där inga bilar kommer fram utan allt transporteras med åsna eller häst. Längs gränderna står damerna i vackra traditionsenliga dräkter och säljer hantverk och diverse ätbart. Man vill titta på och köpa allt!
Att kika in i de öde husen eller bara njuta av utsikten - det är magi!
(Vy över Olymbos) (En av de vackra damerna)

5.Naxos - Chora
Jag brukar inte trivas i öarnas huvudorter/städer så jag vill ha det småskaligt. Men jag måste ta med Naxos chora på listan då det är den enda huvudorten som jag trivts i under mina resor. Närmare båtkajen är det ganska turistigt, men tar man sig bara in bland gränderna, upp mot Kastro och de äldre delarna av staden så finner man det jag älskar, lugnet och det genuina. Man kan lätt gå vilse (tack gps!) men det är inte större än man hittar ut snabbt igen. Vi bodde aldrig i byn , utan vid härliga Plakastranden, men därifrån gick regelbundna bussar till Chora, hur enkelt som helst!
Hotelltips: Vi bodde vid Plaka-stranden, eller mer vid Maragas som är i början av den långsträckta stranden. Där ligger Villa Harmony (via Apollo), som är ett lugnt och välvårdat hotell, med härlig pool och fantastiskt personal! Promenadavstånd till byn Agia Anna och bussen till Chora går precis utanför.
(Vy över Naxos Chora) (Poolen på Villa Harmony i Maragas, verkligen harmoniskt)

Jag hade egentligen behövs göra en topp 10 lista för att få med alla mina favoriter, det finns så mycket fantastiskt att se på de grekiska öarna! Ingen ö är den andra lik, samtidigt som det alltid känns så välbekant vart man än kommer...
Men då jag älskar listor så kommer nog fler framöver, håll utkik ;)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Grekland i mitt hjärta
6 år sedan
Min Topp 5 - Byar i Grekland
6 år sedan