Stöd Ukraina

Giggsans blogg

Lördag 27 Januari 2018 - Grekland

Grekland i mitt hjärta



Om jag ska blogga på en resesajt, så känns det ganska självklart VAD jag ska blogga om ;)
Jag började min Greklandspassion 1999 faktiskt, med min första resa utomlands utan mina föräldrar (med min pojkvän) och vi hamnade på Lefkas.
Det var som sagt länge sedan nu och före digitalkamerornas tid. Så så mkt bilder eller minnen från den resan finns inte.

Och konstigt nog dröjde det många år tills nästa resa, det var 2013 och jag reste med samma pojkvän (nu sambo) och vår dotter (då 3 år) till Kefalonia.
DÄR och då sa det klick! Jag blev förälskad i Grekland och jag kände att där startade den äkta passionen för landet.

Efter det har vi besökt olika Grekiska öar, och fastlandet, varje sommar!
Vi åker alltid i juli/augusti (kan ej välja vår semester) men hittills har vi lyckats hitta öar och orter där det inte varit särskilt trångt på varken stränder eller vid sevärdheter trots högsäsong.
Iof åker vi innan grekerna själva har semester, det kanske har bidragit också.

Men jag söker gärna aktivt upp orter som känns lite lugnare, och hotell med max 15-20 rum. Med närhet till bra strand och tavernor som räcker för en eller två veckor.
Ja, vi har hittills bara åkt en vecka, men förra året bestämde vi att nej - vi MÅSTE åka två veckor from nu, efter en vecka känner vi oss aldrig klara med ön! Och det var helt rätt beslut, nu hinner vi både hyra bil och åka runt, åka på utflykter med tex båt, men även bara slappa och bada flera dagar. För oss är det ultimat!

Nå vilka öar har vi varit på då?

1999 - Lefkas och byn Nikiania
2013 - Kefalonia och byn Lourdas
2014 - Karpathos och byn Lefkos
2015 - Samos och byn Votsalakia/Kampos
2016 - Ammoudia (by strax utanför Paga på fastlandet)
2017 - Naxos där vi bodde vid Maragas/Plaka-stranden

2018 har vi redan bokat, det blir ön Kalymnos och byn Massouri, två veckor förstås!

Så vill ni ha tips på små ställen, barnvänligt och lugnt med bra bad. Hojta till :)
Kika gärna på mitt allra första blogginlägg här på Reseguiden - där hittar ni min topp 5 lista över grekiska byar/orter (är med och tävlar!)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Grekland i mitt hjärta
6 år sedan
Min Topp 5 - Byar i Grekland
6 år sedan