Stöd Ukraina

Baggelins blogg

Söndag 29 April 2007

Meteora Grekland

Meteora, en påskresa i Grekland
Aten mot Patra
Den endast 2250 meter långa Riobron mellan Patra och Achaia är imponerande, men i jämförelse med ölandsbron går det otroligt snabbt att glömma denna lilla bro i färd med att vi tar oss närmare Agrinio, ett fortfarande ganska platt landskap men det stiger sakteliga på den västra grekiska kusten från Agrinio till Parga.

Agrinios gröna landskap
Agrinio erbjuder ett grönt landskap och det verkar vara ganska blött nu i tidigt vårväder. Man ser traktorer på vägarna och en hel del lastbilstrafik, tyskar, holländare, danskar som förmodligen har ärende till Italien med färjorna från Patra norrifrån. Lunchtid närmar sig och det är sådär halv-vårigt och det spritter lite i både kropp och själ, att få komma upp till Meteora som är vårt mål med en rejäl omväg om Patra, Agrinio, Preveza, Parga, Igoumenitsa, Metsovo, Ioannina ja vi var på en hel del platser, nya för både far och mig. En taverna tornar upp sig få vi dalar sakta i Agrinios gröna trakter. Vi stannar till och beställer varsin grekisk sallad (Xoriatiki salata), Färsbiffar (Biftekia) samt Tzatsiki till brödet som dip såklart. Eftersom jag kör så tar far en Mythos men jag smakar givetvis även jag på detta grekiska goda inhemska öl. Vi njuter i vårvärmen och det är upp emot 20 grader på uteserveringen där det faktiskt är fullt med andra, dock inga andra svenskar tror jag. Jag förutsätter att lunchen kommer kosta runt 35, som den hade gjort hemma i Aten, men när notan kommer på 15 Euro undrar man ju lite varför Athenarna ska ha 20 Euro extra på samma mat??

Preveza mot Parga
Preveza är en liten by som ligger vid infarten till lagunen Amvrakikos Kolpos. Vi åker ner i en tunnel under båtinfarten till lagunen där det visar sig att en hel del fartyg faktiskt passerar dagligen. Innan Preveza åker vi in i en annan liten by och försöker oss på ett litet bankuttag för bensin och matinköp, men det gick inte på Alpha bank. Innan vi passerar Preveza stannar vi till i en mysig liten stad, Vonitsa, denna otroligt fina lilla sommaridyll med livligt vatten och små idylliska caféer precis vid hamnkanten. Uteserveringarna är fulla med greker men även ett par svarta killar säljer CD, solglasögon och andra attiraljer man inte nödvändigtvis behöver. Här stannade vi och tog en fika innan vi efter ytterligare flera timmars bilfärd till Parga för natten på ett hotell i en romantisk underbart vacker semesterhamn.

Parga idyll för nykära
Parga, en liten stad vid Greklands västkust och där man faktiskt tror att man är på väg ner i en ravin, typ Franska Rivierans små okonstlade orter längs franska medelhavskusten. Här hittar vi sakta ner mot Parga vi har hört en hel del om, från vänner och bekanta ska Parga vara ytterligare en semesterort i Grekland, men anses nog som en idyll för äldre par eller par i allmänhet. Romantiken blomstrar i den lilla bilfria hamnen och vi kan tänka oss en otrolig sommaridyll med flickan i handen, en romantisk middag i solnedgång och vågornas skval från hotellrummet ovanför tavernan gör detta till en otrolig upplevelse. Jag och far tar in på tavernans hotell ovanpå och betalar 40 för natten, vi får sovloft, kitchenette, balkong med hamnutsikt och en otrolig solnedgång, utan extra kostnad. Parga för kärleken och det är ett ställe man inte får missa om man är nykär eller fortfarande kär på gamla dagar... vem vet. Parga kanske kan tända gammal kärlek med?

Godmorgon läsare.
Söndag och solen tar sig sakta upp och lyser upp hotellrummet i Parga. Klockan är 8 och suget efter Meteora tar fart. Nyduschad och redo med frukost i magen sitter vi i bilen på färd upp mot vägen till Igoumenitsa, för att åka nya stora vägen till Ioannina. Vägen är givetvis inte helt klar men vi åker på och av och så sakteliga tar vi oss mot Ioannina. Det sägs att Ioannina ska vara vackert med en sjö och en liten ö mitt i, vackert, ja det tål att ses... Det känns som om vi aldrig ska komma fram och att vi åker i kringlor och bara spenderar tid för att åka runt men det gör ingenting då utsikten på 2000 meters höjd är otroligt vacker. Vi stannar till i varje krök för att ta några panoramiska foton, men varje krök verkar ta oss upp upp upp, en liten bit till och en liten bit till och en till och en till... Vi har på halva färden till Meteroa redan tagit 50 Panoramiska bilder och det lär bli fler då vi tycker oss inte få nog av denna otroliga bergiga landsbygd.

Påskens viktigaste dag i Grekland.
Denna söndag är det dags att efter fastan äntligen slakta fåret för den traditionella familjemiddagen efter fastan sedan trefaldighet. Familjer samlas och fåren (Arni) helgrillas utomhus överallt, hela Grekland luktar grill och det är en ljuvligt härlig vårdag. En söndag som är mer söndag än alla andra söndagar i hela Grekland och det är knappt vi får mat i magen eller bensin i tanken. Men det går.

Meteora till slut.
Kameran kom givetvis fram med men vi laddade för Meteora som alltså har dessa underbara kloster som ligger upp på ett speciellt område i närheten av Kalambaka. Meteora var inte med på min Greklandskarta så det var en liten gissning där det låg mest kloster som utgjorde valet att hitta rätt efter en häpnadsväckande färd i bergen från Ioannina till just Kalambaka där Meteora uppenbarar sig på dessa ståtliga bergstoppar.

http://www.grekland.gr/aten_och_fastlandet.html
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vår i Aten
14 år sedan
Greklands Öar Resedagboken
16 år sedan
Mykonos Grekland
17 år sedan
Meteora Grekland
17 år sedan