Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Torsdag 10 Juni 2010 - Barcelona

Med barn i Barcelona

Resdag
Att resa med barn (10,6) till Barcelona är en helt annat upplevelse, än att bara resa två vuxna.(se tidigare Barcelonabloggar). På ditflyget vill barnen sitta vid fönster båda två. Som tur är, har vi sex platser (farfar, farmor, far, mor, två barnbarn) i rad - två fönsterplatser. Farmor sitter bredvid storkillen, snart 10 år. Han kan "läsa av" hela Sveriges karta sedd från ovan. Klart resväder. Vi kan lokalisera såväl hans hus som vårt, och efter ca 50 min. kan vi se sommarhuset i Skanör! När vi flyger över snötäckta Mont Blanc, vill han veta höjden på berget, hur många som klättrat ända upp, hur många som ramlat ner.... hur ska jag kunna veta det? :-)
Vår centralt belägna hyrlägenhet rymmer tre sovrum. Ett med kojsängar. Vem av barnen ska sova överst? Förhandling. Fyra nätter.
- Jag först.
- Nää, först jag.
- Jamen, det blir ju lika många.
- Jag börjar.
Förlikning efter en stund. Boar in oss, och tar sedan lokalbussen hem till kusinerna, där den spansksena middagen är framdukad.

Vistelsedag 1
Efter en natt med behövlig aircondition och stor hemmafrukost gör vi oss beredda för heldagsutflykt med kusinerna (8,3).
Tågresan till "Castadelfells" fantastiska strand tar ca. 30 min. "Sten, sax, påse" leker barnen, medan vi vuxna beundrar förbisusande landskap, odlingar och hav. Hopp och plask i 22-gradiga tidvattenvågor. Sandslottsbygge, bollekar, snäcksamlande, sololja som hamnar på fel ställe, jagalekar......man tror inte man är på resa i Barcelona.
Kvällspromenad i gamla "Bornekvarteren". Barnens sätt att se på staden, är att klättra och hoppa, och det finns många tillfällen på murar och i palmer. Vuxenögonen fastnar för den speciella arkitekturen, de smala gränderna och de kreativt inredda butikerna.

Vistelsedag 2
Turistbussdag. Vi köper dagkort, och kan hoppa på och av där vi vill. Får plats på den öppna övervåningen. Vid den berömda arkitekten Gaudi´s hus stiger vi av.
- Farmor, är han mest berömd i hela världen?
De vågformiga balkongerna med blomsterräcken i järn, tycker både stora och små ser annorlunda och roliga ut. Behövlig glasspaus. Då väljer farmor och farfar, som erfarna Barcelonaresenärer, den goda "Fargaglassen".
På vidare bussfärd blir det skuggplats för far, mor och barnen på bussens nedre plan. Jag är soldyrkare och dessutom är det bättre utsikt/översikt uppifrån andra planet. Min tanke är ju, att hitta ett nytt fotoperspektiv på Barcelona! Bussen kör ovanligt långsamt - hindret är ett långt demonstrationståg. Spaniens dåliga ekonomi har medfört statliga lönesänkningar. Det vill 10-åringen veta mer om. Så småningom når vi Gaudi´s storverk "Sagrada Familigia" - den ofärdiga kyrkan. Väljer att fara förbi den och den ringlande turistkön, och når i.st. ett annat av våra mål för dagen. "Parc Guël". Gaudi ritade - Guël byggde parken och skänkte den sedan till staten. Den är öppen, avgiftsfri för alla. Här får barnens "spring-i-benen" utlopp. Stora ytor med växter, djur, konstutformade bänkar, bergsskrevor och grottor att gömma sig i. Här och var spelas det musik, klassisk, pop och citar. Barnen och vi stortrivs och söker gärna skugga under de strora träden, eller de konstsmyckade pelargångarna. Medhavd picnic smakar mums i parkens lummer.
Kvällsbesök hos kusinerna, som vi hämtar från resp. katalanska och amerikanska skolan. Stockholmsbarnbarnen har redan sommarlov, och känner empati för de trötta kusinskolbarnen. Fartfyllt vattenkrig i poolen på innergården underhåller barn och barnbarn, medan farmor och farfar dåsar i solstolarna.
GI-middag för 10 personer i Barcelonafamiljens lägenhet på 16 vån. med milsvid havsutsikt. Tidig kväll hem med Metron till vår hyrlägenhet. Alla behöver visst sova!

Vistelsedag 3
Dagen delas upp i två "vuxenhalvor". Farfar och farmor vandrar i Gamla sta´n/Bornekvarteren och avslutar med traditionsenligt besök på Champagnerian. Far, mor och de båda barnen besöker det stora akvariet, där de "läskiga hajarna" blir största behållningen. Bra göra i regnväder. Vi byter "vuxentid" och ger far och mor en barnfri kväll. Barnbarnen tar vi med oss till kusinerna. Spännande att åka Metron, där det gäller, att snabba sig på vid av-påstigningar. En signal ljuder högt, och barnen hoppar till. De försöker stava sig fram till stationsnamnen, och nu vet de båda att "proxima parada" betyder "nästa hållplats". De övar på uttalet hela vägen, för att visa kusinerna, att de kan. Sista kvällen blir det åter poolbad och vattenkanonerna gör sitt till - även för kringliggande solbadare. :-) Många glada barnskratt ekar mellan innergårdens husväggar -men det blir också avskedstårar och kramar.
Mysig glasstund på vägen hem nere vid båtarna. Ljummen aftonbris - och visst är det spännande, att äta glass utomhus, när det nästan är natt och mörkt och man är 10 resp.6 år!! Lite "förbjudet", kanske.:-)
Med Bamsetidningar på huvudkudden somnar barnen snabbt.

Hemresedag
Väl organiserade har vi hängt upp våta baddräkter och handdukar på balkongräckert i hopp att de skall torka under den ljumma sommarnatten - fast det öser ner! Frukost inhandlad, packningen är klar. Bara att invänta värden för avräkning och återlämning av nyckeln. Taxi kommer och hemresan är ett faktum!
Adios Barcelona - Hasta luego!

Andra tips att göra med barn i BCN.
- För den nyfikna, gå på paradgatan "Ramblan" och se "levande statyer".
- För djurvännen, besöka "Zoo", där det finns många vilda djur, en fantastisk delfinshow - och där man med fördel åker liten jeepbil runt.
- För den sportintresserade, "Camp Nou" - fotbollsarenan är värt ett besök, men handla inte Barcatröjor, bollar, flagggor, halsdukar......där. Det finns billigare inne i sta´n. (Bornekvaretern)!!
- För den historieintresserade, besök "Stadsmuséet" - särskilt utgrävningarna av gamla Barcelona under muséet.
- För den bildintresserade, "Miró" och "Picassomuséerna".
- För den lunchhungrige, prova de små delikatessmörgåsarna "Pinxchos" - finns nästan överallt, där de säljer Tapas.
- För den nöjeslystna, "Tibidabo" nöjesfät uppe på berget, nås bl.a. med linbana.

Trevlig barnresa!
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Åh, så trevligt du skriver. Det är lättsamt och trevligt skrivet.

Vi var i Barcelona nästan en vecka efter vår kryssning i Medelhavet. Båda dessa upplevelser vill jag gärna göra minst ett par gånger till. Vi har ju rest ensamma utan barn,så jag förstår att man upplever stan på olika sätt.

Gilla
Postat 2011-08-06 22:33  Anmäl
Rommetorp säger:
Det är mycket bra skrivet, från min sons lägenhet kunde vi se nöjesparken Tibidabo jag har taget en bild från bostaden till parken
Postat 2010-06-14 23:59  Anmäl
Peroerik säger:
Som alltid underhållande och välskriven text.
Det kändes nästan som om jag var med. Har ju själv rest med barn och vet hur det brukar vara.
Skulle gärna åka både till Barcelona och andra platser med barnbarnen.
Postat 2010-06-10 23:05  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan